De veerboten op Texel zijn diesel-electrisch, dus duur in bouw en minder efficient met brandstof als een diesel installatie, dus wat dat betreft valt er geen winst te maken,
Eigenlijk doet het gros van de schepen het nog met een schroef, en dat is nog steeds een betrouwbare voortstuwer, al is ie er uiteraard in verschillende varianten, de vaste schroef waar de draairichting word gewisseld met een keerkoppeling of de draairichting van de motor wordt omgekeerd, en de verstelbare schroef, waarbij de bladen worden verdraaid. Een interessante ontwikkeling is de azipod, een soort gondel ondel het vlak van het schip, waarin een electromotor is geplaatst en die 360 graden draaibaar is, de schroef werkt dan als trekschroef en is naar voren gericht, dus je hebt een optimale aanzuig t o v de duwschroef waarbij altijd de schroefas nog voor de schroef zit. Omdat de azipod 360 graden draaibaar is kan het roer ook vervallen . (zie de afbeelding)
Snelle ferries? Ik voorzie dat met de huidige ontwikkeling van de brandstofprijzen over een jaar of vijf het gros van dit soort schepen opgelegd is, ze zijn achterhaald door de tijd, je zag dat ook met de snelle stukgoedvrachtschepen van zo rond de 10000 ton die eind jaren zestig begin zeventig werden gebouwd. In eerste instantie moesten ze economische snelheid gaan varen, maar veel van deze schepen zijn vrij snel naar de sloop gegaan.
Pieter