Ik denk dat je hier getijdencentrales bedoelt, maar dat idee is in Frankrijk volgens mij al in de praktijk gebracht, aan de Noordkust aan het kanaal zijn de omstandigheden optimaal, omdat er een verschil tussen hoog en laagwater is van ongeveer 12 meter.
En dan die tunnel of brug? Kan ik kort over zijn, wil je Terschelling van het eigene en unieke wat er nog over is, beroven, moet je zoiets bouwen...... maar niet aan beginnen dus.
Ik denk dat, wat de voortstuwing van de veerboten bereft, we een heel interessante tijd tegemoet gaan, waar op dit moment nog niemand kan voorspellen wat het gaat worden. Een ding is in ieder geval zeker: de olie zal niet goedkoper, nu niet en in de toekomst ook niet, dus een eerste optie is bezuinigen, misschien op verbruik, misschien op kwaliteit van de brandstof,
Op de grote en kustvaart is men al lang overgegaan op het stoken van de goedkopere zware stookolie, zou misschien voor de ferries op de Waddenzee een optie zijn maar het vergt wel weer de nodige aanpassingen aan de technische installatie, (brandstofheaters, extra separatoren) en eigenlijk ben ik er niet helemaal zeker van of sneldraaiers als de voortstuwingsmotoren van de Vlieland of Noord Nederland er wel geschikt voor zijn.
Een praatje dat op Terschelling de ronde doet, zegt dat de rederij het idee heeft om komende winter in rustige perioden de Koegelwieck weer in de dienst te nemen, uiteindelijk kan de Koegelwieck het dan makkelijk aan en dankzij het lagere vermogen ligt het verbruik aanmerkelijk lager, lijkt me een heel goed idee.
Je raakt dan meteen de Achilleshiel van grote snelle ferries: ze verbruiken gewoon te veel, en dat heeft al geleid tot het uit de vaart nemen van de Stena Discovery die tussen Hoek van Holland en Harwich voer.
Ik zie dat op den duur ook met de Tiger gebeuren, als er tenminste geen dingen drastisch gaan veranderen, het schip vaart een groot gedeelte van de tijd met een gedeeltelijke bezetting en verbruikt toch braaf 1100 liter diesel per uur
Skysails tenslotte, lijkt me inderdaad een project waar we in de toekomst veel van gaan horen, maar helemaal nieuw is dit ook niet. In de jaren zeventig voer er al een Japanse kusttanker met hulpzeilen en zo zijn er nog een aantal experimenten geweest.
Zeker voor schepen op lange trajecten op