Auteur Topic: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling  (gelezen 43443 keer)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #30 Gepost op: 30 juni 2007, 16:25:30 »
En de uitkomst van de poll is inmiddels werkelijkheid geworden, alhoewel de Koegelwieck waarschijnlijk wel blijft....

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #31 Gepost op: 28 september 2007, 20:38:59 »
Qua leeftijd is de Midsland als eerste aan de beurt, maar of dit budgetair de verstandigste stap is zal de toekomst leren.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat men voor de Midsland een tweede-handsje neemt (waarbij het wel eens kan zijn dat ze voor b.v. http://www.faktaomfartyg.se/ostfriesland_1985.htm kiezen).
Daarnaast kan men nu een zusterschip van de Vlieland bestellen ter vervanging van de Friesland.
Of het deze volgorde wordt...
Daarbij komt ook nog eens dat de Midsland de laatste tijd wel wat kuren vertoond wat een leeftijdskwestie kan zijn. Is dat zo dan zal men versneld op zoek gaan naar een vervanger.

Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #32 Gepost op: 30 september 2007, 20:27:46 »
In stukken van Melles meen ik te hebben gelezen dat men dit wel wil gaan doen. Dus zijn de ervaringen positief met de Vlieland dan acht ik de kans groot dat er binnen niet al te lange tijd een verbeterde versie van de Vlieland vaart van en naar Terschelling.

Het draait allemaal om efficientie en een zo economisch mogelijke dienstverlening.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #33 Gepost op: 5 oktober 2007, 00:49:30 »
Over dit onderwerp denk ik het volgende:

De koegelwieck wordt vervangen of gaat als reserve sneldienst varen, met als thuishaven Terschelling (waar ze nu ook altijd ligt).

Dan wordt de Midsland vervangen.
Door (zoals al eerder genoemd) een catamaran, een die ongeveer identiek is aan de Vlieland. Die zal als reserve schip dienst doen. Echter in de zomer zal zij dan veel meer afvaarten doen, zoals de Midsland nu doet.
Wat Doeksen dan kan doen, is met de Friesland afwisselen. Dat er bijvoorbeeld in de winter (als er weinig aanbod is van auto`s) het nieuwe schip zal varen ipv de grote Friesland (met oog op brandstofverbruik). De Friesland zal dan op de plek komen te liggen waar nu de Midsland ligt. En als er dan weer meer aanbod komt, zal de Friesland weer gaan varen. Zo kunnen ze ook de schepen onderhouden. Door bv op Terschelling dingen te vervangen. Of haar van binnen een nieuw likje verf te geven (het zelfde geldt dan voor het nieuwe schip).
Echter zullen de passagiers wel altijd hun auto moeten boeken, zodat ze precies weten wat er mee gaat, en mee kan.

Misschien dat er een tweede vrachtboot komt, of de Noord Nederland zal worden verlengd. Ik denk eerder dat ze voor verlening gaan, dat lijkt mij iets handiger (want waar moet je het 2e vrachtschip dan weer kwijt?) en misschien wel goedkoper.

Veel verstand heb ik er niet van natuurlijk, maar dit lijkt mij wel een "haalbaar" target voor Doeksen.
Of ze het gaan uitvoeren zal in de toekomst moeten gaan blijken.
Goeie!

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #34 Gepost op: 5 oktober 2007, 09:03:08 »


Ik denk Jelle,  gezien alle publicaties tot nu toe hierover, dat het inderdaad zo zal gaan.
je hebt er meer verstand van als je denkt


groeten


Leen

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #35 Gepost op: 6 oktober 2007, 01:21:07 »
Ik denk dat de Friesland meer brandstof verbruikt dan de Vlieland. Klopt dat? Als dat zo is, zal er in de winters dan het reserve schip worden ingezet. Wel zonde trouwens, een nieuw schip niet of minder laten varen!
Goeie!

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #36 Gepost op: 11 oktober 2007, 00:11:58 »
Ik denk dat het elkaar qua brandstof niet veel zal maken omdat er op de Friesland twee grote motoren staan te stampen tegen 4 kleinere op de vlieland, (die lichter is gebouwd door alluminium en dus ook minder zal verbruiken door deze manier van bouwen) Dus eigenlijk denk ik zelfs dat de Vlieland het voor minder diesel doet....

 De Friesland zal niet snel het reserveschip worden denk ik omdat die niet op Vlieland kan varen door de grote diepgang (de Holland kan er al niet komen bij laag water)  en zullen ze dus twee reserveschepen moeten hebben wat natuurlijk een dure hobby is...

groeten

natureboy

  • Gast
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #37 Gepost op: 11 oktober 2007, 07:16:25 »
Het verbruik van een dieselmotor is helaas niet echt afhankelijk van de grootte van de motor, immers een grote motor maakt minder omwentelingen per minuut, dus minder keren inspuiting per minuut, dan zijn sneller draaiende soorgenoot. De hoeveelheid per inspuiting is bij de grotere langzamer lopende wel meer.
Het is zelfs zo dat de grote langzaamlopers tot de zuinige motoren worden gerekend. omdat de brandstof zeer volledig kan verbranden
Alhoewel het brandstofverbruik rechtsstreeks afhankelijk is van het vermogen kun je wel  brandstofbesparende technieken toepassen, (hogere inspuitdrukken, common rail, etc) maar dat kan zowel voor snellopers als voor langzaamlopers.
De langzaamlopende diesel heeft als verder voordeel dat hij zeer betrouwbaar is en lang mee kan.

Pieter

JaVaZee

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Man
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #38 Gepost op: 8 maart 2008, 08:06:31 »
In het "Nieuws!" topic was een discussie dat de Midsland vervangen werd door een boot net zoals de Vlieland maar dan met 600 passagiers.
Maar we krijgen de Supercat erbij,met 400 personen.
Catamarams zijn sneller dan schepen met rompen,dus de vervaning van de Midsland zal sneller gaan,zodat ze meer vaarten kan maken! ;)

natureboy

  • Gast
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #39 Gepost op: 8 maart 2008, 08:49:27 »
Wat je nu zegt, Javazee, heeft enige nuancering nodig, geloof ik. In de eerste plaats is een catamaran ook een schip met rompen, twee zelfs, ten tweede, de nieuwe snelboot komt voornamelijk in de plaats van de huidige Koegelwieck, en niet "erbij" en ten derde, dat een catamaran sneller is dan een enkelrompschip, is niet per definitie waar, in dit geval zeer zeker niet. en waarom er nog meer vaarten per dag moeten worden gemaakt???? Voor mij - en ik denk voor de meeste mensen hoeft het niet meer.

Pieter

Arnold

  • Gast
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #40 Gepost op: 29 april 2008, 14:25:44 »
Hoe werkt een waterjet eigenlijk ?
Lijkt me wel interesant om te weten .
Arnold

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #41 Gepost op: 29 april 2008, 14:36:50 »
Hoe werkt een waterjet eigenlijk ?
Lijkt me wel interesant om te weten .
Arnold

Simpel gezegd werkt het zo:
Onder het schip wordt water aangezogen, dat wordt op druk gebracht, en daarna met grote snelheid aan de achterkant van het schip door de jet naar buiten "geblazen". En daardoor gaat het schip dus vooruit.

Wist je trouwens dat de waterjet er eerder was dan de gewone scheepsschroef? Veel mensen denken dat dat andersom is maar dat is dus niet zo.

Voor meer, en ook wat gedetailleerdere informatie over waterjets kun je even op Wikipedia kijken: nl.wikipedia.org/wiki/Waterjet.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 565
  • Geslacht: Man
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #42 Gepost op: 29 april 2008, 15:08:06 »
Nou dit heb ik dus ff nagekeken.
Had dus echt niet verwacht dat de waterjet er eerder was dan de schroef.
Zonder info meende ik dat dit een techniek was uit laat 20e eeuw.

Als je dan leest dat de eerste waterjet  al in 1661 werd bedacht dan kijk je daar wel ff raar van op.

Moet er uiteraard wel bijzeggen dat het eerste schip door waterjets aangedreven pas ??? in 1787 in de vaart kwam.
Met een snelheid van slechts 2 a 3 knopen.
Ik mag aannemen dat schepen voortgestuwd door schroeven al eerder in de vaart waren.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2008, 16:38:58 door Bob Koetsier »

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #43 Gepost op: 29 april 2008, 15:39:16 »
Ook het antwoord op die vraag is te vinden in http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsschroef.
Ze maken elkaar niet zo veel, maar uit de tekst valt op te maken dat de schroef iets eerder was.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #44 Gepost op: 29 april 2008, 17:03:57 »
De schroef werd inderdaad eerder toegepast, maar de jet werd dus eerder uitgevonden.
De techniek van toen zal nog wel niet goed genoeg geweest zijn om jet's echt goed te gebruiken.
Een schroef is dan iets makkelijker toe te passen  ::)