Omdat de roeren het verlengde schip te weinig draai gaven. Bij de Schellingerland hadden ze nog extra vleugels er aangelast om te kunnen manoeuvreren. Op de lijn waar de Midsland bij AG Ems voer, hoefde ze niet zulke draaien te maken als tussen H en T. Ik heb de kapitein, ik noem zijn naam niet, heel hard horen vloeken bij aanmeren in de haven van West en ook op de kopschroef, die hij slagroomklopper noemde. Op de Schellingerland hadden ze de electrische kopschroef vervangen voor een dieselmotor.
In Emden moeten de schepen van AG Ems ook een flinke draai maken in de havenkom. Ook bij vertrek vanaf Borkum moeten ze draaien, maar daar is veel ruimte.
De Schellingerland had inderdaad een flap roer (ook wel bekend onder merknaam Becker rudder), zoals te zien in
deze foto.
Inmiddels is het buitendek (bijna) helemaal overdekt. Ben toch wel heel erg benieuwd naar het totaalplaatje binnenkort.
Stabiliteit zal wel voldoende zijn, de Baldur kreeg ook een grote tank op het bovendek om de stabiliteit juist te verminderen.