4. Schepen.
De crux van dit lichtere besparingsmodel zit hem in de subsidie die rederij Doeksen uit het
Waddenfonds krijgt voor de ombouw van de Noord Nederland naar een schip met LNG voortstuwing.
Het plan om tegelijk de Noord Nederland om te bouwen tot een passagiersschip voor 200 pax
betekent ook dat het oude schip de MS Midsland verkocht kan worden en qua exploitatie niet meer
op de rederij drukt.
Deze exercitie is al in gang gezet. Planning is dat de Midsland na het rock & rollweekend en ITGWO
weekend uit de vaart wordt gehaald en dat de NN vanaf november tot maart 2015 uit de vaart is.
Rederij Doeksen zal het gebrek aan een reserveschip opvangen met schepen van voldoende tonnage
en kwaliteit. Doeksen heeft deze toezegging expliciet in de onderhandelingen gedaan. Dit geldt
natuurlijk met name voor de dockingbeurten van de Friesland en de Vlieland de komende
winterperiode.
Dit is nog wat extra info, gevonden op de website van de Gemeente Terschelling nav de extra raadsvergadering van 31 maart j.l.
Het blijft bijzonder dat de Midsland al voor medio september uit de vaart gehaald wordt, en dat er daardoor zowel geen reserveboot als
vrachtschip (ivm de ombouw van de Noord Nederland) meer aanwezig is.
Waarom niet de Midsland gebruiken als reserve en vrachtschip gedurende de ombouw van de Noord Nederland?
Nog een half jaartje langer in de vaart houden lijkt mij goedkoper dan het elders gaan huren van een ander schip (of zelfs mogelijk 2).
Vermoedelijk kan er op geen enkele manier nog langer mee doorgevaren worden, toch ivm bepaalde scheepskeuringen?
Of een bepaalde technische staat?
Het afstoten van het schip is al in gang gezet, mogelijk is er al een intentieverklaring met een koper?
NB: Als daadwerkelijk de laatste afvaart van de Midsland plaats gaat vinden is het misschien een idee om hier als forum iets mee te gaan doen?