Ik zou niet in zien waarom men de Friesland als reserve schip zou laten varen. Toch hoop ik dit wel, al is het maar vanwege de sentimentele waarde.
Omdat ik zo van speculeren hou;
Ik gok erop dat Doeksen de "vraag" en de "grootte" beter op elkaar zal gaan afstemmen.
Ik denk dat er veel meer achter zit dan puur het vervangen van twee schepen. Met name vanwege de capaciteitsverschillen. Ik vind 200-300 passagiers nogal weinig, in vergelijking tot de Midsland. Echter, in de winter (vakantieperiode`s even daar gelaten) zou dit wel eens een slimme zet kunnen zijn. Minder "vraag" (aanbod passagiers en vracht) en dus minder groot schip nodig (wat weer resulteert in lager brandstof verbruik). Zou dus betekenen dat alle schepen op ieder eiland zouden moeten kunnen gaan varen. Daarvoor moeten beide haven inrichtingen veranderd worden (denk aan de passagiers bruggen e.d.).
Het kleinere schip naar Vlie (+ vracht), de wat grotere naar Terschelling (+ vracht), dan hoeft de Noord Nederland minder heen en weer te varen in de winter, wat dus bemanning en brandstof scheelt. De Vlieland (of de grotere nieuwe), zou dan reserve zijn.
De zomer zou men dan echter wat vaker moeten varen, omdat de nieuwe grootste van de twee, niet de volledige capaciteit heeft, die b.v. de Friesland wel heeft. Ook hier kun je dan vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen.
Ik ben erg benieuwd naar de plannen van Doeksen en de achterliggende gedachtes!