Jeroen,
Ik betwijfel het; Destijds werd gewoon Nixe-gezegd, maar het kan best de Nixe 2 zijn geweest. Het is in ieder geval opmerkelijk dat de Nixe 2 in Aug 2008 is verkocht, een maand na het eerste bericht in deze topic.
De vervanging van de Midsland gaat overigens niet de eerste LNG veerboot worden op het wad:
Eerste Wadden-veerboot op LNG: Veerboot AG Ems gaat op LNG varenDe Ostfriesland wordt de eerste veerboot in het waddengebied die op LNG gaat varen. AG Ems heeft de Duitse scheepswerf Brenn und Verformungstechnik in Bremen de opdracht gegeven het schip om te bouwen. Het complete aandrijfsysteem en het achterschip van het schip zullen vervangen worden.
Er is bewust niet gekozen voor nieuwbouw, want een nieuw schip kost circa 26 miljoen. Het huidige schip ombouwen kost circa 13 miljoen, waarbij de grootste kosten in de vervanging van de motoren en het LNG-systeem gaat zitten. De nieuwe motoren komen uit de Wärtsilä-fabriek en zijn 6-cylinder motoren van het type 20DF, waarbij DF voor Dual Fuel staat. Mocht het nodig zijn, kan AG Ems terug gaan naar gasolie. Het complete systeem aan boord zal dieselelektrisch worden, waardoor de schroeven aangedreven worden door een elektromotor. De schroeven worden vervangen door roerpropellers van Schottel. Twee van deze voortstuwers met twee, contraroterende, schroeven geven het schip een betere manoeuvreerbaarheid die nodig zal zijn door de verlenging. Naast de motoren zal Wärtsilä ook het “Cold Recovery System” inbouwen. Hierdoor wordt de airconditioning ook gevoed met LNG, wat een energiebesparing met zich meebrengt.
Om alle nieuwe systemen in te bouwen, zal er eerst een compleet nieuw achterschip gebouwd worden begin volgend jaar. Dit achterschip zal circa 15 meter langer worden dan het huidige. Hierdoor zal aan boord de ruimte ook toenemen. Op het autodek neemt de oppervlakte met 20% toen en op het zonnedek met 75%. De passagierscapaciteit in de salons zal niet toenemen, omdat er ruimte nodig is voor de LNG-installatie en een complete vernieuwing van de salons. Daarnaast wordt de horeca vernieuwd, komt er een rokerssalon, een lift en wordt er airco aangelegd. Als het vernieuwde achterschip is geproduceerd, zal de Ostfriesland in april 2014 de werf op gaan. De verbouwing van het schip zou klaar moeten zijn in juni, waarna het schip in de zomerperiode kan gaan varen.
Door de LNG-installatie zal het schip 20% minder koolstofdioxide, meer dan 90% minder stikstof- en zwaveloxide en helemaal geen fijnstoof meer de lucht in blazen. Hiermee voldoet het schip volledig aan de emmissie-eisen die in 2016 zullen gelden. Deze lage uitstoot, bij een hogere capaciteit en een hogere snelheid, draagt bij aan de werelderfgoedstatus van de Waddenzee.
Naast de werf BVT uit Duitsland was Niestern Sander samen met het ontwerpbedrijf Conoship in de race om deze opdracht te produceren, maar de opdracht ging aan hun neus voorbij.
Lees het artikel op Veerbootinfo