Het zal inderdaad met water werken, ik weet niet of je ooit van de z.g. Flume tanks hebt gehoord Redmer, ik heb daar in 1974 mee gevaren en wel op de Neptunus van de KNSM, het waren 2 tanks boven elkaar, over de volle breedte van het schip.
Na vertrek kregen wij machinisten de opdracht de bovenste te vullen tot (ik noem maar wat precies weet ik niet meer) 157 cm en de onderste tot 163 1/2 cm. De doorgegeven standen waren afhankelijk van de beladingstoestand van het schip, en waren dus bij ieder vertrek weer anders. Deze tanks hadden volgens mij geen tussenschotten en de bedoeling was, dat ze een soort tegengestelde kracht tegen het slingeren genereerden.
De achilleshiel van deze tanks was dat je ze moest opvullen terwijl je al op zee zat en een schip beweegt altijd, dus ook het waterpeil in die tank van pakweg 20 meter breed. dus exact lukte dat eigenlijk nooit. Je had daarom ook wel het idee dat na een slingering het schip nog een duwtje na kreeg en daarna pas terug kwam. Ik heb daarna ook nooit weer van het systeem gehoord tot nu toe.
Pieter