Een leuk artikeltje over het overhalen van de Werkspoormotor, waar men momenteel in Harlingen mee bezig is.
Revisie motor van zeesleepboot Holland nadert zijn voltooiingBij Werkspoor-machine ben je nog echt machinistHarlingen - De monumentale tiencilindermotor van de al even monumentale zeesleepboot Holland wordt momenteel in Harlingen gereviseerd. ,,Dit is veel mooier dan een moderne motor.??Door Wybe Fraanje.
De geur van smeerolie, diesel en zware shag trekt samen met masculiene lachsalvo?s op uit de machinekamer. De spekgladde trapjes zijn alleen handig voor doorgewinterde zeebenen. Overal klinkt gekloenk en gestamp door de staalconstructie van zeesleepboot Holland. Dit is de wereld van Jan, Pier, Tjoris en Corneel, van de mannen met baarden.
Beneden in de machinekamer wekt de machtige Werkspoor tiencilindermotor indruk. Machinist Hans Arnold en Adri den Breejen zijn aan het werk. De vrijwilligers van de Stichting Zeesleepboot Holland ontmantelen de cilinders. De zuigers, zuigerstangen, kleppen, drijfstangen en meer aan slijtage onderhevige onderdelen worden de komende zes weken vervangen.
Het lijkt alsof Arnold (65) zwarte handschoenen aanheeft, maar zijn handen zien glimmend zwart van de olie, zo blijkt. ,,Maakt niet uit hoor??, glimlacht hij. ,,Na een dag of twee is het er meestal wel af.??
Arnold heeft 36 jaar gevaren, voor Nedlloyd in Rotterdam, voor Wijsmuller in IJmuiden en ga zo maar door. ,,Op de kustvaart. Ik wilde dichtbij huis blijven, maar dan zat je toch weer in Senegal. Gelukkig kon mijn vrouw mee, dat scheelde.??
Met Adri den Breejen werkt hij aan de motor. Den Breejen (62) heeft ook tientallen jaren zeevaartervaring. ,,Zestien jaar op de baggervaart onder andere. En ik ben hier in Harlingen ook nog dokmeester geweest. Nu ben ik met de vut. Het onderhoud van dit schip is mijn passie.??
Flink sjorrenHet is soms flink sjorren bij de ontmanteling van de Werkspoor TMABS 3910, zo blijkt. Arnold doet het graag. ,,Dit is veel mooier dan een moderne motor. Bij die nieuwe zie je niks meer, en je mag nergens aankomen. Als er eens iets kapot is, is het een computerprintplaat. Bij deze machine ben je nog echt machinist.??
Op het fijn-ouderwetse analoge tellertje staan 112.088 draai-uren. De machine heeft een vermogen van 2448 indicateur-PK (het vermogen van de motor zelf), bij 2110 echte PK (het vermogen gemeten bij de schroef). Het is een direct omkeerbare motor, want de keerkoppeling of verstelbare schroef bestond destijds nog niet. De motor moest dus uitgezet worden, waarna de nokkenas omgedraaid werd om achteruit te kunnen varen. Vandaar ook de twee enorme luchtcilinders: de motor moet verschillende malen achtereen gestart kunnen worden.
,,Daar heeft een van de vorige kapiteins nog eens een tientje mee verdiend??, herinnert kapitein Bert Vliegers (60) zich. ,,Die moesten vanbinnen schoongemaakt worden, en die ene is moeilijk toegankelijk, omdat je in een bocht door het mangat moet. ?Tien gulden voor degene die die cilinder schoonmaakt?, riep de machinist. Die ouwe wist niet hoe snel hij naar binnen moest klimmen.??
Vliegers vaart al 41 jaar op de Holland. En hoewel hij geen woord te veel zegt, zit hij vol met dit soort anekdotes. ,,Ik heb alles meegemaakt op dit schip??, vertelt hij in de stuurhut, waar het onberispelijk blinkende koper van de telegraaf, het kompashuis en het roer vele uren poetswerk van evenzovele matrozen verraadt. Vliegers zag de bemanning slinken van veertien naar zeven man. De marconisten gingen als eerste, maar inmiddels zijn alleen de kapitein, de stuurman, twee machinisten, twee matrozen en een kok over. Hij legt de compensatie van het kompas uit, en bekent dat je tegenwoordig alleen nog maar op gps vaart. E?n ding van vroeger is gebleven: ,,De lulpijp. Die werkt altijd??, grijnst hij wijzend op de spreekbuizen naar de machinekamer, de radiohut en het kompas bovendeks.
Onder klasseVliegers maakte alle functies van het schip uit 1951 mee. Eerst deed het dienst als bergingsschip van rederij Doeksen, op de Noordzee ten noorden van de Waddeneilanden. In de zomer voer het ook als passagiersschip. Later gebruikte Rijkswaterstaat het voor metingen. Sinds de Holland is ondergebracht in een stichting is ze te huur voor dagtrips (85 passagiers) of langere reizen (twaalf passagiers).
Daarom vaart het schip ?onder klasse?, wat onder meer inhoudt dat de machinekamer aan alle veiligheidseisen moet voldoen en regelmatig ge?nspecteerd wordt.
De onderdelen van de Werkspoor-motor zijn niet meer verkrijgbaar. Wel draaien er nog dergelijke motoren in het gemaal Blocq van Kuffeler in Almere, zij het dat dat zescilinders zijn. Waterschap Zuiderzeeland schonk de benodigde onderdelen voor de Holland.
Scheepsmotorfabrikant W?rtsil? Nederland, waarin Werkspoor is opgegaan, levert monteurs voor de klus. Deze tiencilinder, waarvan er sinds 1950 elf zijn gemaakt - er zat er ook een in het schip van Radio Caroline - is de laatste die nog draait. ,,Omdat de roots van W?rtsil? Nederland bij Werkspoor liggen, vinden wij het belangrijk dat dit stukje erfgoed blijft bestaan??, vertelt serviceco?rdinator Barry Fredriksz van W?rtsil?. ,,Eigenlijk is de expertise er bij ons niet meer, merkte ik. Bij moderne motoren draai je de moeren hydraulisch los en vast. Hier is het allemaal het noeste voorhamerwerk. Onze monteurs vinden het leuk, hoor. Bij deze klus leren ze het oude ambacht. Dan moeten ze handmatig de lagers uitschrapen, en staan ze toch even achter de oren te krabben hoe je dat doet.??
Half januari vaart de Holland voor het eerst weer uit. Dan gaat ze in Den Helder het dok in. Daar wordt de revisie van de Holland voltooid. Eerder al werd het ex- en interieur helemaal opgeknapt. In de loop van volgend jaar is het nautisch monument weer tiptop in orde.
Bron:
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=47468