Auteur Topic: Holland - museumschip  (gelezen 95590 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #120 Gepost op: 28 juli 2010, 20:56:58 »
Enige teleurstelling vanavond bij mij en mijn schoonzoon.
De aangekondigde avondvaart ging niet door wegens onvoldoende deelnemers.

In mei gingen de reizen naar Schotland ook al niet door dezelfde reden.
Zou het concept uitgewerkt beginnen te raken?
Of herhaalt men de mogelijkheden te vaak?

Uit ervaring met evenementen weet ik zelf dat je die niet elk jaar moet organiseren, maar hooguit 1x per twee jaar, maar liefst nog met grotere tussenpozen.
Misschien dat de Holland eens vanuit andere havens moet gaan varen voor de broodnodige variatie.
Hopelijk dat de reizen Ts-Harl v.v. wel de nodige belangstelling zal ondervinden (hoewel, die zijn niet goedkoop).
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Holland - museumschip
« Reactie #121 Gepost op: 28 juli 2010, 22:15:52 »
Enige teleurstelling vanavond bij mij en mijn schoonzoon.
De aangekondigde avondvaart ging niet door wegens onvoldoende deelnemers.

In mei gingen de reizen naar Schotland ook al niet door dezelfde reden.
Zou het concept uitgewerkt beginnen te raken?
Of herhaalt men de mogelijkheden te vaak?


Dit soort ondernemingen is zeer conjunctuurgevoelig. Met reizen zoals naar Schotland trek je een kapitaalkrachtig publiek dat verwend wil wezen en zeker niet geneigd is iets twee keer te doen. Ik denk ook, dat voor dat publiek de 'Holland' niet meer is dan een "gedenkwaardig" platform, waarmee ze toevallig het hoofddoel gaan uitvoeren: whiskey proeven en golf spelen. Stop je die jongens drie weken lang op de lange deining, dan worden ze vervelend om het niet anders te noemen. Misschien wordt er ook niet voldoende naar meer stabiele, wat lager in het spectrum zittende alternatieven gezocht. Toen ik eraan begon, had ik onder andere het idee er maritieme trainingen op te laten houden, maar de certificering van de trainingen vergde dan dat de hele training opnieuw werd beoordeeld, wat een godsvermogen kost. Bureaucratische problemen dus, maar misschien had men dat in de tussentijd toch moeten oppakken. Ook heb ik destijds wel gezegd: een sleepboot ruikt naar zware shag en erwtensoep (of iets anders waar de lepel rechtop in blijft staan). Iets daarvan vind je terug in Jan Heuff's boek, waar de penningmeester iets over mij zegt dat ik voor zijn rekening laat. Je moet met zoiets altijd weer nieuwe en alternatieve dingen bedenken en ik heb de indruk, dat dat er een beetje aan schort, omdat men erg op het topsegment leunt (daar zitten nu eenmaal de nodige centen, dat is dan ook weer zo).
De vaarten Hn-TS overschat men denk ik. De periode waarin de 'Holland' die veerreizen deed, ligt al dik veertig, bijna vijftig jaar achter ons en dus is het aantal mensen dat daaraan nog herinneringen heeft, lang niet meer zo groot als men denkt.
Zo'n bootje in de vaart houden kost een vermogen en dus zul je met alles wat je hebt het water dun moeten varen. Om dan voortdurend nieuwe dingen te bedenken, valt echter niet mee.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #122 Gepost op: 28 juli 2010, 22:53:48 »

Dit soort ondernemingen is zeer conjunctuurgevoelig. Met reizen zoals naar Schotland trek je een kapitaalkrachtig publiek dat verwend wil wezen en zeker niet geneigd is iets twee keer te doen. Ik denk ook, dat voor dat publiek de 'Holland' niet meer is dan een "gedenkwaardig" platform, waarmee ze toevallig het hoofddoel gaan uitvoeren: whiskey proeven en golf spelen. Stop je die jongens drie weken lang op de lange deining, dan worden ze vervelend om het niet anders te noemen. Misschien wordt er ook niet voldoende naar meer stabiele, wat lager in het spectrum zittende alternatieven gezocht. Toen ik eraan begon, had ik onder andere het idee er maritieme trainingen op te laten houden, maar de certificering van de trainingen vergde dan dat de hele training opnieuw werd beoordeeld, wat een godsvermogen kost. Bureaucratische problemen dus, maar misschien had men dat in de tussentijd toch moeten oppakken. Ook heb ik destijds wel gezegd: een sleepboot ruikt naar zware shag en erwtensoep (of iets anders waar de lepel rechtop in blijft staan). Iets daarvan vind je terug in Jan Heuff's boek, waar de penningmeester iets over mij zegt dat ik voor zijn rekening laat. Je moet met zoiets altijd weer nieuwe en alternatieve dingen bedenken en ik heb de indruk, dat dat er een beetje aan schort, omdat men erg op het topsegment leunt (daar zitten nu eenmaal de nodige centen, dat is dan ook weer zo).
De vaarten Hn-TS overschat men denk ik. De periode waarin de 'Holland' die veerreizen deed, ligt al dik veertig, bijna vijftig jaar achter ons en dus is het aantal mensen dat daaraan nog herinneringen heeft, lang niet meer zo groot als men denkt.
Zo'n bootje in de vaart houden kost een vermogen en dus zul je met alles wat je hebt het water dun moeten varen. Om dan voortdurend nieuwe dingen te bedenken, valt echter niet mee.

Helemaal mee eens.
En tijdens vaarten behoort het sleepbotenweer te zijn, dus geen rondvaartbotenweer.
Gelukkig hebben wij allen het weer niet in de hand......  ;)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #123 Gepost op: 29 juli 2010, 09:50:14 »
Over de 'wat lager in het spectrum' gezochte alternatieven, dat heeft de stichting blijkbaar al gezien. De veerdienst HT - TH deze zomer en de extra vaartochten voor donateurs vind ik daar mooie voorbeelden van. In november is er trouwens een extra vaartocht voor donateurs die ze Echte Zeebenen vaartochten noemen, niet voor de mensen met een zwakke maag  ;D

De stichting heeft vind ik onvoldoende 'vastigheid' maar ik zou niet weten hoe ze dat moeten realiseren. Om een mooi voorbeeld te nemen van vastigheid neem ik maar weer eens de Friesland (1) die een heel seizoen een dienstregeling vaart. Wat je niet moet vergeten is dat op Terschelling ook al een IJmond en Talisman vaart voor zeehondjes kijken, sportvissen en al dat soort zaken. Vanuit Harlingen zal dergelijk ook wel aangeboden worden. Ze zullen goed wakker moeten blijven, vernieuwen en aan bekendheid (voor de jongere generatie als ik) blijven werken. Geen gemakkelijke opgave......

Voor iedereen die nog geen donateur is: donateur worden kan al vanaf ? 35 per jaar en je mag dan jaarlijks een keertje meevaren op de donateursdagen. Een klein beetje reclame moet toch kunnen hier  ;)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #124 Gepost op: 29 juli 2010, 14:06:35 »
10 augustus dan hebben we de wereldberoemde soep van Flang, ik weet zeker dat het dan storm loopt.  :D

Daar zit voor mij precies de kneep: dan is mijn Ts-vakantie alweer voorbij.
Gelukkig heb ik de foto's van vorig jaar nog.......... ;D



Foto: © Corry Vink
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2012, 11:48:09 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 492
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #125 Gepost op: 29 juli 2010, 19:10:29 »
Ook ik zou gisteravond met mijn zoon van 16 mee varen, de teleurstelling was echt heel groot!
Ik heb het Doeksen virus de afgelopen jaren er langzaam bij hem ingekregen en hij had er misschien
nog wel meer zin in dan ik! Precies de generatie die je er warm voor moet zien te krijgen!
Helaas maar 13 inschrijvingen terwijl 25 blijkbaar het minimum is. 10 augustus gaat vooralsnog we
door maar wel weer pas na 25 inschrijvingen...
Helaas ga ik zaterdag weer terug en helaas had ik gekozen voor de avondvaart, weer niet gevaren
met de Holland  :(  :(

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Holland - museumschip
« Reactie #126 Gepost op: 29 juli 2010, 23:12:38 »
Ook ik zou gisteravond met mijn zoon van 16 mee varen, de teleurstelling was echt heel groot!
Ik heb het Doeksen virus de afgelopen jaren er langzaam bij hem ingekregen en hij had er misschien
nog wel meer zin in dan ik! Precies de generatie die je er warm voor moet zien te krijgen!
Helaas maar 13 inschrijvingen terwijl 25 blijkbaar het minimum is. 10 augustus gaat vooralsnog we
door maar wel weer pas na 25 inschrijvingen...
Helaas ga ik zaterdag weer terug en helaas had ik gekozen voor de avondvaart, weer niet gevaren
met de Holland  :(  :(

Ik vind dat toch wat onzorgvuldig. Nergens is aangekondigd dat er een minimum aantal boekingen nodig was. dat kan natuurlijk niet. Als je een aanbod doet en iemand neemt dat op die voorwaarden aan, dan heb je je -ook als stichting- daar maar aan te houden. Dat is gewoon burgerlijk recht.
Overigens: ik denk dat je hier het effect ziet, dat de herinnering aan een overtocht met de 'Holland' lang niet zo sterk leeft als men wel denkt. Op zich is dat een gevaarlijke zaak voor de stichting. Men zal veel ruimer bekend moeten zijn en...... vooral blijven. dat gaat niet helemaal goed, vrees ik.

Kijk nu eens hoe vaak en waar het schip in de publiciteit komt. Landelijk is dat buiten liefhebberskringen bijna 0.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #127 Gepost op: 2 augustus 2010, 22:08:57 »
47 jaar verschil: Holland in de werkelijke passagiersdienst en opnieuw uitgevoerd op 2 augustus 2010.

aug 1963


2 augustus 2010


Foto's: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2012, 11:48:35 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #128 Gepost op: 2 augustus 2010, 22:21:27 »
Aankomst Ts van de eerste "nagespeelde" passagiersdienst op 2 augustus 2010.



De voorzieningen waren enigszins knullig:
Er was geen walpersoneel van Doeksen aanwezig om trossen te beleggen.
De passagiersbrug was vergrendeld en kon niet direct zakken. "Gelukkig" was er EVT-personeel in de buurt die behulpzaam waren om de helpende hand te bieden (!).
Kortom, punten die voor verbetering vatbaar zijn.
Overigens telde ik nog geen 15 betalende passagiers.............
(Ik weet overigens niet hoeveel passagiers er van Ts naar Harl zijn overgevaren.)



Foto's: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2016, 14:11:58 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Holland - museumschip
« Reactie #129 Gepost op: 3 augustus 2010, 17:46:34 »
Als gezegd: de fraaie herinneringen spelen zich af in de grijze koppen van lieden die ergens midden jaren '60 naar TS kwamen. Ik denk dat die "mooie herinneringen" zwaar worden overschat. Het is natuurlijk prachtig als je mooi op het ruime dek van een zeesleper kan zitten in het zonnetje, met z'n dikke zeshonderden over de railing heenpuilen omdat er onvoldoende zitplaatsen zijn geeft een heel andere herinnering. De gemiddelde toerist interesseert het geen moer waar hij mee overvaart, als het maar comfortabel is, niet te "duur" en niet te lang duurt. Wil de stichting dit volhouden, dan zullen ze toch echt meer algemene goodwill onder het grote publiek moeten kweken dan blijven hangen op nostalgische gevoelens of Gooische milieufanaten die het liefst de konijnen tijdens Oerol zeer cultureel  over een golfterrein in de Terschellinger polder zien lopen. Het verbaast mij nog steeds dat er wel enorme kapitalen zijn om met droogvarende simulatoren zeebabies het vak te leren in plaats van ze met een echt schip de Gronden langs te sturen.

Trouwens, we gaan aan boord van de 'Holland' ook al zeewaardige verhalen zitten kletsen en dat kan best, mits door de juiste jongens gedaan, maar daar moet het niet bij blijven. Met verhalen leer je de echte, zogenaamde "romantiek" van de zeevaart echt niet kennen.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #130 Gepost op: 3 augustus 2010, 21:07:58 »
De Holland ligt voor het eerst voor de veerdienst van deze zomer klaar. Helaas ongeveer net zo veel (of moet ik helaas zeggen weinig) als later op de terugweg.


Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:45:02 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #131 Gepost op: 3 augustus 2010, 21:34:46 »
En daar gaat ie, had graag aan boord gezeten maar de vaartijden kwamen voor geen meter uit. Wat me opviel is dat vanaf de kant de klappen van de Werkspoor een stuk harder klinken als aan dek.


Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:44:35 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #132 Gepost op: 4 augustus 2010, 21:31:51 »
Afgelopen maandag op de weg terug kwamen we de Holland tegen die door verkeer eventjes moest inhouden.

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 20:24:14 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Holland - museumschip
« Reactie #133 Gepost op: 4 augustus 2010, 23:58:26 »
Afgelopen maandag op de weg terug kwamen we de Holland tegen die door verkeer eventjes moest inhouden.

Foto's: ? Jeroen Vriend

Mooi verschil in tijd, nietwaar? Vanaf een simpel veerbootje als de Friesland even neerkijken op die geweldig grote zeesleper van toen.

Nou ja, mijn veerbootje was ook maar 37,05 m van kop tot kop. Er stonden wel schoorstenen van 6 m op.....  :D

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #134 Gepost op: 5 augustus 2010, 21:21:02 »
Tja, dan is 'groot' maar relatief. De Friesland (1) ziet er op het IJsselmeer ook imposant uit, zeker als je vlak bij het water op de basaltkeien staat. Zie je het schip naast de huidige Friesland dan is het nog net geen miniatuur.....

Ik zag trouwens dat het teken van de boegschroef verdwenen is van de Holland. Dit is toch net als het teken voor een bulbsteven verplicht?


Foto's: © Jeroen Vriend


« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:45:23 door PiebeJanMan »