Edit Piebejanman:
Kiellegging: 9 augustus 2016
Uitrijden loods: 8 januari 2019
Datum tewaterlating/doop: 20 januari 2019
Op transport: Vertrek uit Vietnam: 5-8 maart 2019
___________________________________________________
Origineel bericht:
Kiellegdatum 388 was op 9 augustus, met feestelijkheden, zie persbericht Doeksen:
9 AUGUSTUS 2016 | ACHTERGROND - ACTUALITEIT - TECHNIEK | NO COMMENT
KIELLEGGING
Je zou kunnen zeggen dat zeelieden bijgelovig zijn. Of misschien houden we gewoon graag vast aan onze beproefde tradities. Want hoewel de recente techniek de gevaren van de zeevaart iets heeft afgezwakt (immers: door radar en uitgelezen veiligheidssystemen is het varen door de eeuwen heen een stuk veiliger geworden), toch zijn veel tradities in de scheepvaart nog springlevend. Om geluk en een veilige thuiskomst af te dwingen. Of om ongeluk af te wenden. Fluiten aan dek bijvoorbeeld: maar beter niet doen. De scheepsdoop wordt alleen door dames voltrokken en de champagnefles moet dan beslist breken, want anders… rampspoed!
State-of-the-art Onze twee nieuwe schepen zijn innovatieve paradepaardjes. Ze zijn voorzien van duurzame toepassingen als zonnepanelen en windturbines en schonere voortstuwing door LNG. De veiligheidssystemen zijn “state-of-the-art”. De navigatieapparatuur het neusje van de zalm. Ze zijn op alles voorbereid en letterlijk klaar voor de toekomst. Maar toch…
Geen munt Tóch een kiellegging. In de Romeinse tijd werd traditiegetrouw onder de mast een munt geplaatst, voor voorspoed. Maar aangezien veel moderne schepen niet beschikken over een mast, wordt tegenwoordig vaak een andere plek onder de kiel voor de munt gezocht. En in het geval van onze aluminium schepen, moeten we bekennen, dat er helemaal geen munt wordt geplaatst. Want metaal op metaal gaat corroderen. Stel je voor…
De ceremoniële kielleggingen van Hull 387 en Hull 388 vonden plaats op 15 juli en 9 augustus en markeerden voor ons definitief de start van de bouw van de schepen, net zoals het leggen van de eerste steen dat markeert bij de bouw van een huis. Weliswaar zonder munt, maar het waren mooie, symbolische momenten, die zeker ook belangrijk waren voor de Vietnamese medewerkers op de werkvloer.
Vakmanschap Verschillende units van het schip zijn al op locatie in elkaar gelast en worden nu geassembleerd en gecontroleerd. Al snel zullen de contouren zichtbaar worden. Vakmanschap voor alles. Zo ziet u: we laten de voorspoed van het schip echt niet afhangen van een munt. Nu nog op zoek naar een doopvrouwe die redelijk hard kan gooien…
Paul Melles Directeur
Kiellegging
http://www.denieuweschepenvandoeksen.nl/2016/08/09/kiellegging/