Ik heb de beereboot nooit gekend, -omdat ik in deze tijd niet op Terschelling was-, maar een ding is opvallend bij het bekijken van de foto's uit de jaren 70 en 80 op de pagina "Bussen op Terschelling": Voordat er de "Friesland" kwam, wordt de dienst blijkbar elke keer dat de fotograaf aanwezig was, toevallig uitgevoert door de Ex-AG-booten, de "Midsland", later de "Schellingerland". De NN verschijnt niet. De foto's zijn maar een steekproef, maar..
...welke rol speelde de NN in de Doeksen-vloot werkelijk?
Was ze voormalige koplooper, een vorganger van de "Friesland" in de zin van "HET hoofdboot" die regelmatig 2-3 keer per dag naar de vaste wal ging? Of was ze een "ongelukkige schat", een op zich wel krachtige en betrouwbare, maar voor de lijn Harlingen-Terschelling ongeschickte aanvuller
[z. ook:W.J:J Boot (p.260)], die het bovendien moielijk had met haar -ook al voor de jaren 80- ouderwetse verschijnsel? Weet iemand meer over de toemalige inzet van de NN?