VOOR DEGENEN, DIE DE HARLINGER COURANT NIET LEZEN:
Uit de Harlinger Courant 27 november 2009
Auteur Onbekend
Letterlijk overgenomen.
TERSCHELLING - Doeksens eerste snelboot, de "Koegelwieck" van 1973, bestaat niet meer. De catamaran, die sinds 1994 "Kilimanjaro" heette, is dit jaar gesloopt. Dat blijkt uit een update Equasis database. De laatste eigenaar, Azam Marine in Dar-e-Salaam, Tanzania, bracht afgelopen zomer een grotere "Kilimanjaro" in de vaart. Deze is nieuw gebouwd in Australie en heeft plaats voor 400 passagiers (170 op de ex Koegelwieck). Azam Marine-Seabus exploiteert een vloot van 5 katamarans, die het eiland Zanzibar verbinden met Dar-es-Salaam. Een zusterschip van de Kilimanjaro is in aanbouw.
De in Noorwegen gebouwde Koegelwieck was de eerste snelle veerboot in Nederland, in dienst gesteld in het jaar van de energiecrisis. Ze heeft het lang volgehouden bij Doeksen; in 1992, bij de komst van de huidige Koegelwieck kreeg ze nog de naam "Stortemelk", toen haar opvolger zich goed hield, werd ze in 94 verkocht naar Tanzania. Veel bewijzen van haar bestaan waren er daarna niet meer. Dat was anders met de ex Midsland van Doeksen, later Vlieland, die eveneens in 94 naar Tanzania vertrok. Als `Serengeti' was ze ??n van de twee ferries die Azam Marine inzette voor vracht-en passagiersvervoer naar Zanzibar en Pemba. Reizigers brachten de afgelopen jaren nog wel eens foto's mee waarop de 'speedstrepen' het duidelijke bewijs waren dat dit de oude Doeksenboot was. Maar de Serengeti is niet meer te vinden in de database van Equasis, en op de website van Azam Marine wordt alleen de "Pemba", een kleine vrachtboot, vermeld.
Einde bericht