Auteur Topic: Nieuws  (gelezen 396486 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #45 Gepost op: 31 januari 2009, 09:01:56 »
Kapitein van de sneldienst meldde zojuist dat de Koegelwieck tijdelijk is omgeruild voor de Tiger.
Kw heeft last van koelwaterproblemen.
Hij meldde ook dat de kans bestond dat in de loop van vandaag weer wordt teruggeruild.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #46 Gepost op: 1 februari 2009, 17:42:30 »
De Midsland had vanavond enige moeite de haven van WTs te verlaten vanwege de extreme lage waterstand. Wind ZO, 6 a 7 en laagwater omstreeks 19:00. Hopelijk komt ze zonder kleerscheuren door de Slenk.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #47 Gepost op: 13 februari 2009, 12:14:43 »
Even voorstellen,
Klantenpanel Rederij Doeksen

De Terschellinger Stoomboot Maatschappij (een onderdeel van Rederij Doeksen) heeft met de Gemeente Terschelling en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een Openbare Diensten-contract gesloten. In dit contract is opgenomen dat de TSM een onafhankelijk klantenpanel instelt dat aan TSM en aan de Commissie Bootdiensten een advies geeft over kwaliteit, dienstregeling, tarieven, infrastructuur en toegankelijkheid. De TSM verzorgt 2 keer per jaar de bijeenkomsten van bovengenoemd panel. Het klantenpanel is inmiddels geformeerd. De eerste twee bijeenkomsten hebben plaatsgevonden in 2008, op 3 april en 30 september. Het panel bestaat uit een brede afspiegeling van de bevolking. Het klantenpanel wordt vertegenwoordigd door een afgevaardigde van de bewoners van het westelijk, midden en oostelijk gedeelte van het eiland, het VVV, TOV, LTO en Arriva. De leden van het klantenpanel verzoeken hierbij de achterban punten aan te dragen voor het overleg met Rederij Doeksen. Voor het eerstvolgende overleg op 31 maart a.s. staat o.a. op de agenda de dienstregeling 2010. Heeft u suggesties m.b.t. deze dienstregeling geef het door aan uw afgevaardigde van het klantenpanel, dat ook benieuwd is over hoe u denkt over een scholierenpendelboot. Laat uw stem horen! Heeft u een opmerking of suggestie, dan kunt u een e-mail sturen naar
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2009, 12:16:33 door Bob Koetsier »

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 566
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #48 Gepost op: 14 februari 2009, 11:29:34 »
REDERIJ BRENGT KOFFERS OP VAKANTIEADRES

Rederij Doeksen wil eilandgangers meer service bieden en hun bagage tegen betaling afleveren op het vakantieadres.
De rederij ontwikkelt een systeem om koffers en tassen meteen na aankomst van de boot over Terschelling en Vlieland te verspreiden.
De rederij onderzoekt of het systeem financieel en logistiek haalbaar is.
Directeur Paul Melles denkt dat dit bij een extra bijdrage van 2tot 2,50 euro per tas of koffer het geval is.
Toeristen kunnen op de computer tegelijk met hun bootkaartje een bagagelabel met barcode uitprinten.
Het scheelt de mensen enorm veel gezeul op de eilanden, zegt Melles.
Ik denk dat toeristen  hier best wat voor over hebben.
Twee studenten van de NHL in Leeuwarden doen onderzoek naar de haalbaarheid.
Hun studie is dit voorjaar klaar.

Bron: Leeuwarder Courant.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #49 Gepost op: 3 maart 2009, 19:02:51 »
Rampenoefening afgelast
27-02-2009

Ranpenoefening op ms Vlieland afgelast


Rederij Doeksen, de KNRM, Hulpverleningsdienst Fryslan en een aantal overheden zouden op woensdag 4 maart het rampenbestrijdingsplan voor veerboten op de Waddenzee oefenen. In verband met de verslechterde weersomstandigheden is deze oefening door de overkoepelende organisatie afgelast.

Tijdens de oefening zou een grote brand worden gesimuleerd, waarbij ca 200 opvarenden werden ge?vacueerd. De hulpdiensten moesten ongeveer 200 opvarenden evacueren. Scholieren en studenten van zeevaartschool Willem Barentsz, de Maritieme Academie inHarlingen en de RSG in Harlingen zouden de evacu?s spelen.     


Bron: www.rederij-doeksen.nl



De werfbeurt van de Vlieland zal dus alweer met minimaal een week vertraagd worden lijkt mij, deze oefening zal moeten gebeuren voor het schip drooggezet moet worden..! Verwacht dat er of binnen een week een datum wordt geprikt of pas over 3/4 weken...
« Laatst bewerkt op: 3 maart 2009, 19:12:55 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #50 Gepost op: 4 maart 2009, 09:51:50 »
Vandaag op de website van het Parool; een stukje over de EVT. Staat de huidige stand van zaken een beetje in...

--- Artikel ---


bron foto: artikel (Parool)

Citaat
Veerdienst Terschelling knokt om voortbestaan
 Veerdienst de Hansestar van EVT. De nieuwe reder wil de monomoliepositie van concurrent Doeksen doorbreken op Terschelling. Foto GPD
Veerdienst de Hansestar van EVT. De nieuwe reder wil de monomoliepositie van concurrent Doeksen doorbreken op Terschelling. Foto GPD © UNKNOWN
   
http://s.parool.nl/s-a195383/
4 MAART 2009, 09:27
TERSCHELLING - Rederij Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) stapt naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit om het monopolie van concurrent Doeksen aan te vechten. Terschelling weigert de nieuwe reder een eigen aanlegplek en beschermt Doeksen zo tegen concurrentie, vindt EVT.

Dat bleek dinsdag bij de Raad van State, die zich in een urenlange sessie boog over de zaak. Aan de orde was de vraag of de gemeente Terschelling EVT terecht een eigen aanlegplek heeft geweigerd, daar waar Doeksen wel een nieuwe plek kreeg.

De rechtbank in Leeuwarden stelde EVT vorige zomer in het gelijk en sommeerde de gemeente Terschelling nogmaals te kijken naar de ligplaatsaanvraag. Terschelling stapte daarop naar de Raad van State. Het nieuwe besluit ligt er nog altijd niet, zo concludeerde de Raad van State gisteren verwonderd.

De eerste maanden van de nieuwe reder, die sinds 18 augustus 2008 dagelijks op Terschelling vaart, verlopen bepaald niet gladjes. Over het aantal passagiers wil mede-oprichter Bernard Haantjes niet veel zeggen, 'maar met kerst hadden we een halfvolle boot'.

Eerder riep hij grootinvesteerders op zich te melden, mede om de voortdurende juridische strijd te bekostigen. Ook dat loopt bepaald niet storm. ''Ze willen eerst afwachten hoe het afloopt", erkent Haantjes. Bovendien heeft EVT het economisch tij niet mee. En eilanders, die het bedrijf wil als aandeelhouder, houden zich op de vlakte. Hoe lang EVT het nog volhoudt de veerlijn in stand te houden, wil Haantjes niet zeggen.

Er staat veel op het spel. Zolang ETV geen eigen aanlegplek heeft, maar er eentje moet delen met concurrent Doeksen, wordt het lastig geld te verdienen. De nieuwe reder vaart één, soms twee keer per dag.

Een uur voor en een half uur nadat Doeksen de aanlegplek nodig heeft, moet ETV wegwezen. ''En dat terwijl we misschien wel vier keer per dag zouden willen varen", aldus advocaat Wiarda Geelhoed van EVT.

Rederij Doeksen kreeg wel een nieuwe aanlegplek, volgens de gemeente omdat dat knelpunten in een ander deel van de haven op zou lossen. De gemeente gaat de haven opnieuw inrichten en kan nieuwe gebruikers niet kwijt. ''Het is nu al schipperen met ruimte", aldus advocaat Robert van der Velde van de gemeente.

Het Rijk is bezig met een concessieregeling, die Doeksen voor vijftien jaar het alleenrecht geeft op het vervoer van en naar Terschelling. Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat voelt niets voor twee veerdiensten op één eiland. (GPD)
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2016, 18:31:14 door PiebeJanMan »

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #51 Gepost op: 6 maart 2009, 14:40:41 »
Flying Focus is een nieuwe website gestart, Waddenvanboven.nl, met alle luchtfoto's van het Wad.
Een erg mooie nieuwe site om eens op rond te kijken!

Om te beginnen deze mooie Double Doeksen:
http://waddenvanboven.nl/Terschelling.html#28

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #52 Gepost op: 25 maart 2009, 18:09:10 »
Nooddeur Midsland slaat los

VLIELAND - Gistermiddag kreeg de ms Midsland van Rederij Doeksen op weg naar Vlieland problemen met de nooddeur aan stuurboordzijde.


Tijdens het binnenlopen van de Blauwe Slenk sloegen de golven met grote kracht tegen de nooddeur. De deur sloeg daardoor los waardoor het water naar binnen kon komen. De kapitein verzocht de passagiers de salon te verlaten. Het schip draaide om en de deur werd weer vast gezet. Toen ook de eb verder was ingetreden kon de reis worden vervolgd. Dit nam ongeveer drie kwartier in beslag. Omdat de dienst van de snelboot naar Vlieland was uitgevallen vertrok de Midsland, te laat, van Vlieland om de laatste dienst te verzorgen. Het schip vaart tijdelijk de route Vlieland-Harlingen omdat de Vlieland op de werf ligt.


PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #53 Gepost op: 30 maart 2009, 12:14:33 »
Veerkade Harlingen bijna klaar
30-03-2009

Veerkade Harlingen bijna klaar

De Vlielander brug in Harlingen is naar verwachting vanaf 18 mei a.s. weer gereed voor gebruik. Tot die tijd meren de autoveren nog af aan de Terschellinger brug en blijft de aangepaste vertrektijd van de ochtendboot vanaf Harlingen gehandhaafd (8.45 uur i.p.v. 9.00 uur). Alle overige afvaarten vertrekken conform dienstregeling.

Stel u v??r vertrek op de hoogte van de juiste afvaarttijd als u naar Vlieland reist. Tot 18 mei a.s. vertrekt de boot niet om 9.00 uur, maar een kwartier eerder, om 8.45 uur!

Bron: www.rederij-doeksen.nl

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #54 Gepost op: 9 april 2009, 16:42:08 »
Vandaag op de site van het Friesch dagblad:


Eilanden en kust moeten elkaars toeristen trekken
Veerdienst is sleutel succes wadtoerisme

Harlingen - Snelle en hoogfrequente veerverbindingen tussen de eilanden en de Friese kust zijn de sleutel om het toerisme in het waddengebied een gezonde toekomst te bieden. De eilanden en de kustgemeenten kunnen als het ware elkaars toeristen uitwisselen. Dat zegt de Raad voor de Wadden.
De adviesraad voor regering en parlement onder voorzitterschap van Margreeth de Boer presenteert vandaag Identiteit als troef, een advies over de economische betekenis van recreatie en toerisme in het waddengebied.
Op de eilanden is die bedrijfstak verreweg het belangrijkste middel van bestaan, langs de (Friese) kust levert toerisme juist een bescheiden aandeel in de werkgelegenheid. Ter vergelijking: op de Friese eilanden gaven toeristen in 2006, 245 miljoen euro uit, in de Friese kustgemeenten slechts 95 miljoen. Daar staat tegenover dat de rek er op de eilanden wel zo?n beetje uit is: ruimtegebrek staat verdere groei van het aantal verblijfsaccommodaties de weg. Wel zou er nog volop ruimte zijn voor dagrecreatie, analyseert de Raad.
Aan de waddenkant is nog ruimte zat voor huisjes, hotels en dergelijke, maar die streek kampt een beetje met een suf imago van kaal en winderig. De aantrekkingskracht van de eilanden straalt niet echt af op Noord-Frysl?n.
Volgens De Boer en haar raadsleden, onder wie de hoogleraren Henk Folmer, Fred Fleurke en Victor de Jonge, ligt de oplossing in een veel inniger samenwerking tussen vasteland en eiland. ,,De vastelandskust wordt voor de ondernemers op de eilanden vooral interessant als die een soort bron- of overloopfunctie krijgt voor eilandbezoekers?, aldus het advies.
De kustgemeenten op hun beurt kunnen de mogelijkheid een dagje naar een eiland te gaan, gebruiken als trekker voor logeertoeristen: ,,de eilanden kunnen de rol van ?sterk merk? ook voor het vastelandskustgebied vervullen.?
Op een symposium op Terschelling noemde De Boer onlangs al dat het de komende decennia heel normaal moet worden om - wanneer je op het eiland vakantie viert - een dagje naar de wal te gaan om een grote (slechtweer-)attractie te bezoeken.
In het rapport noemt de Raad met name Willemsoord en de Museumhaven in Den Helder, het toekomstige duurzaamheidscentrum op de Afsluitdijk, het Lauwersmeergebied, Zeehondencr?che Lenie ?t Hart en het Energiebezoekerscentrum in de Eemshaven.

Kleine bootjes
De sleutel om dit tot een succes te maken ligt in snelle en veelvuldige verbindingen met de eilanden, vindt de Raad: niet langer een paar keer per dag een grote veerboot, maar kleine, milieuvriendelijke schepen die continue op en neer varen. Dat zal - in ieder geval in het begin - waarschijnlijk lastig te betalen zijn, erkent de Raad.
Toch zou een tocht (nagenoeg) gratis moeten zijn, want dat trekt de meeste mensen en zorgt voor een positief imago: ,,Een deel van de kosten zou kunnen worden versleuteld in de overnachtingskosten, een ander deel door een bijdrage van de overheid.?

BRON: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=44139

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #55 Gepost op: 16 april 2009, 17:51:12 »
Veerboot Vlieland wordt varend lab

Passagiers van de MS Vlieland van Rederij Doeksen zullen er weinig tot niks van merken. Maar vanaf half mei varen ze mee met een laboratorium. Een varend lab dat het plankton van de Waddenzee nauwkeurig in kaart brengt.

De samenstelling van het plankton in de Waddenzee is maar bij benadering bekend. En dat is jammer, want die zegt volgens onderzoeker drs. Hauke Flores van Wageningen IMARES, onderdeel van Wageningen UR, veel over de toestand van de zee. "We weten wel welke soorten we kunnen verwachten, maar we willen meer weten. Hoe die samenstelling verandert in de loop der jaren bijvoorbeeld", legt Flores uit. Aan zo'n langjarig monitoringsproject ontbreekt het nog.

De samenstelling van het plankton en de veranderingen daarin kunnen een nauwkeurige sensor van klimaatverandering zijn. "Door klimaatverandering wordt het water warmer en zuurder. Dat heeft een effect op de samenstelling van het plankton. Dat effect kun je zien in een van de langst bekende meetreeksen, die bij Helgoland. Wij verwachten dat dat ook in de Waddenzee zichtbaar wordt."

Dat gaat dus over effecten op de lange termijn. Voorlopig start een proefstudie tot begin 2012.

Voor de bemonstering wordt een speciaal ontwikkelde Autonomous Plankton Sampler gebruikt. Het kastje, nauwelijks groter dan een forse schoenendoos, staat in de machinekamer van de veerboot. De doos neemt continu monsters van zeewater, dat met een leiding van buiten wordt aangevoerd. De monsters plankton hechten op een soort filmrol van gaas. Die rol wordt op gezette tijden aan land geanalyseerd. De planktonrecorder wordt in Engeland gemaakt en zal naar verwachting volgende maand klaar zijn. Dan kan het experiment beginnen.


Bron: Waddenzee.nl

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #56 Gepost op: 17 april 2009, 09:52:25 »
Bron: AD/Amersfoortse Courant

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #57 Gepost op: 19 mei 2009, 21:33:24 »
CDA maakt zich sterk voor goedkope tickets eilanders

LAUWERSOOG - De CDA-fractie van het Europarlement maakt zich sterk voor het behoud van gereduceerde veerboottarieven voor eilanders. In navolging van de discussie over transparantie van vliegtickets gaat ?Europa' ook regels opstellen voor de prijzen van tickets voor veerboten.

Drie CDA-prominenten die maandag in het kader van de campagne voor de Europese verkiezingen Lauwersoog en Zoutkamp bezochten beloofden er voor te waken dat deze korting op de helling gaat.

Volgens Europarlementari?r Esther de Lange is met vervoerder Wagenborg ook gesproken over het streven van de maatschappij om als eerste passagiersvervoerder over water uitsluitend gebruik te maken van niet-fossiele brandstoffen. Wagenborg wil dat verwezenlijken door op termijn boten met elektromotoren in te zetten.


Bron: Leeuwarder Courant

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #58 Gepost op: 9 juni 2009, 17:54:43 »
Veerkade Harlingen
08-06-2009

We zijn erg blij te kunnen melden dat de Vlielander veerbrug in Harlingen eindelijk weer kan worden gebruikt. Rijkswaterstaat plaatst de komende maanden een zogenaamde Geniebrug op de plek van de Vlielander brug. Hierdoor kan het verkeer van en naar de Vlielander schepen gewoon plaatsvinden, terwijl ondertussen de werkzaamheden aan de veerkade kunnen doorgaan. Dit betekent dat ms Vlieland vanaf 10 juni weer als vanouds om 9.00 uur vertrekt van de Vlielander brug in Harlingen. Rijkswaterstaat streeft ernaar de damwand voor het stormseizoen (1 oktober) definitief gereed te hebben!

Bron: www.rederij-doeksen.nl




Ik hoop binnenkort even te kunnen zien hoe dit in zijn werk gaat, en zal er een aantal fotos van maken.

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #59 Gepost op: 26 juni 2009, 10:20:44 »
Terschelling wil extra aanlegbrug

WEST-TERSCHELLING - Terschelling wil een tweede aanlegbrug voor vrachtveerboten. Deze moet achter in de haven aan de huidige loswal komen. Deze roll-onroll- of steiger kan in geval van calamiteiten dienen voor passagiersvervoer. Het college gaat dit in opdracht van de raad onderzoeken. Vrachtverkeer hoeft dan niet langer over de drukke Willem Barentszkade. Bovendien zou rederij EVT meer faciliteiten krijgen om een volwaardige dienstregeling uit te kunnen voeren. Wanneer Doeksen aan vervanging van de vloot toe is, zou de rederij moeten nadenken juist kleinere veerboten in te zetten, vindt de Terschellinger politiek.

Die varen vaker en leveren bij aankomst minder piekbelasting op op het haventerrein, aldus Teun de Jong van de PvdA. Het CDA vindt het niet gepast om op de stoel van de ondernemer te gaan zitten. 'Dat wil Plaatselijk Belang ook niet', zei R?mi Hoeve, 'maar we willen niet wachten op voldongen feiten. Dit gaat het hele eiland aan. Misschien zijn er straks wel drie aanlegbruggen nodig.' De VVD en Plaatselijk Belang vinden dat het college bij de herinrichtingsplannen van de haven onvoldoende rekening houdt met de EVT. De raad drong aan op een snelle reactie van het college op de uitspraak van de Raad van State, die onlangs de ligplaatsweigering aan EVT veroordeelde.


Bron: Leeuwarder Courant