Eerlijk gezegd vind ik een en ander bovenstaand wel erg kort door de bocht. Ik ken persoonlijk vele Vlielanders en grotendeels ben ik het wel met ze eens.
Vergeleken met Terschelling hebben de Vlielanders het nou eenmaal minder gemakkelijk, in de winter maar 2 a 3 afvaarten, kortom minder keuze.
Door de ligging van Vlieland varen er minder sneldiensten. Ook schuwt Doeksen niet om de sneldienst er zomaar even uit te halen met wat wind. Als het niet verantwoord is om te varen is dat de correcte keus maar met west 6??? Tijdens Into the Great Wide open voeren ze 2 jaar geleden met west 8/9 met alles wat kon varen. Zouden dan ineens de economische belangen kunnen tellen?
Bijna dagelijks zie ik op Facebook mensen klagen over te weinig plek voor mensen die
ineens naar de wal moeten, zijn er mensen die aan de wal blijven staan omdat ze door omstandigheden iets later aankomen in Harlingen en niet door mogen lopen omdat “het vertrekprotocol” al on gang is gezet, zelfs wanneer de host de scanner nog in haar handen heeft en de boot nog 5 minuten met de brug aan dek blijft liggen.
De planning met de nieuwe schepen zal uitwijzen of de nieuwe schepen groot genoeg zijn, in principe zal Doeksen door het reserveringssysteem per afvaart kunnen beslissen met welk schip ze gaan varen, er komt immers een extra boot bij. Hoe de schepen zich gaan houden in slecht weer is natuurlijk de vraag, en ik hoop van harte voor de Vlielanders dat de economische belangen zoals hierboven geschetst niet mee gaan tellen...
En laten we wel wezen, de Midsland heeft echt heel erg zijn geld opgebracht, ik kan me op beide eilanden geen bewoner voorstellen die voor zijn lol met die ouwe bak oversteekt. Ze is langzamer, een pokke herrie binnen en geen frisse lucht. Het schip is echt geen reclame voor de rederij.
En laten we wel wezen, een eilander stapt al niet voor zijn lol op de boot maar ze zijn we wel afhankelijk van, zie het zoals je zelf naar de tandarts gaat, het is niet lekker maar het moet wel. ik kan me een heleboel commentaar echt wel indenken!