Van de website van rederij Doeksen:
40 jaar sneldienst bij Rederij DoeksenOp zaterdag 12 oktober viert Rederij Doeksen 40 jaar sneldienst. Destijds was Doeksen de eerste rederij in Nederland die een snelle catamaran in een dienstregeling inzette: een nationale primeur! Bovendien was de rederij na Noorwegen hiermee de tweede in heel Europa. De sneldienst vormt inmiddels 40 jaar een vast onderdeel van de vloot van Rederij Doeksen. Gedurende die periode is een gedegen en specialistische kennis opgebouwd op het gebied van snel varen.
Het belang van snel varen werd al vroeg door Rederij Doeksen onderkend. In de berging- en sleepdienst, waarin Doeksen in de vorige eeuw zeer actief was, was snelheid cruciaal. De basis voor het snelle vervoer werd bij Rederij Doeksen gelegd, met de aankoop van sleepboot Holland (I) in 1931. Dit schip werd oorspronkelijk gebouwd als hulponderzeebootjager en behaalde met gemak een snelheid van 16 knopen. Begin jaren zeventig bloeide het toerisme naar de eilanden en Rederij Doeksen onderzocht manieren om de duur van de overtocht te bekorten en passagiers sneller van en naar de eilanden te brengen.
Na uitvoerig onderzoek liet Rederij Doeksen in Noorwegen een aluminium catamaran bouwen. Het schip werd op 25 september 1973 ‘Koegelwieck’ gedoopt en te water gezet. Na een succesvolle proeftocht voer het schip op eigen kracht naar Terschelling, waar het op 12 oktober – als eerste catamaran in een Nederlandse veerdienst – officieel in de vaart genomen werd. Hierna volgden de snelboten Stuifdijk (1990 – 1992), Koegelwieck II (1992 – heden), Najade (1999 – 2003) en Tiger II (2008 – heden).
Op zaterdag 12 en zondag 13 oktober worden alle sneldienstpassagiers getrakteerd op een speciale jubileumsticker die Rederij Doeksen ter ere van dit jubileum laat maken. De sticker is voor de liefhebbers verkrijgbaar bij winkel de Parlevinker in de veerterminal in Harlingen.
bijgevoegde foto's: © Wim Vink