Hallo Andre,
Zo op het eerste gezicht zitten er veel overeenkomsten tussen de ontwerpen van de Oost Vlieland en de Noord Nederland. deels zijn die uit scheepsbouwkundig opzicht te verklaren, de machinekamer achteruit heeft als voordeel dat je geen lange schroefastunnel en schroefas nodig hebt (dus kosten en ruimtebesparing), maar er was ook een groot verschil, de Noord Nederland was ontworpen om een (voor die tijd) groot aantal auto's te vervoeren, daarom liep het autodek ook ver naar voren door, tot onder de salon zelfs.
De Oost Vlieland had in eerste instantie op die plaats een restaurant, en dus eigenlijk maar weinig vrije dekruimte voor auto's en bagagewagentjes, Vlieland is immers autovrij.
Ik herinner me dat de fietsen in het hoogseizoen op het schoorsteendek achter neer werden gezet, zal de foto bijsluiten,
De Oost Vlieland is volgens mij ontworpen door degene die ook de oude Friesland heeft ontworpen, maar dar weet Willem Boot denk ik meer van
Groeten Piet Sytema