Welkom op dit forum Ron. De opname van jouw ansicht is waarschijnlijk 1983, toen is de Schellingerland in dienst gekomen met die blauwe onderzijde. Daaronder zat overigens nog een witte lijn en een vervolgens een rood onderwaterschip. Die blauwe kleur onder het berghout stond mooi vind ik, maar is ergens in 1984 wit geworden. Van dat jaar zou de opname ook nog kunnen zijn.
In die tijd heb ik de "nieuwe boot" nogal scherp gevolgd. Wat speelde was het honderdjarig bestaan van de geregelde bootdienst op Terschelling en dat draaide in 1983. De Schellingerland was tevoren gesignaleerd met een blauwe romp, maar was, voor zover mijn waarnemingen juist zijn, met witte romp in dienst genomen. We hadden toen een winter met drijfijs en toen was de boot zeker geheel wit.
Bedankt voor je aanvulling Willem, ik zat er dus naast v.w.b. het jaartal. Als de Schellingerland met een witte romp in dienst is gekomen, dan zal de opname van deze ansicht niet 1983 maar 1986 zijn geweest. Die romp is maar heel kort blauw geweest, want vanaf 1987 kreeg de Schellingerland de 'zebra-outfit' met in het begin het indigo blauw (bijna zwart).
Even voor de volledigheid: na aanpassing, direct na de aankoop, heeft het schip enige tijd voor de kant gelegen met een blauwe romp. Ik heb daarvan toen een foto gemaakt (z/w, rolfilm 3.5x6, ik ontwikkelde die toen nog zelf), maar helaas nooit afgedrukt. Ik zal eens zien of ik dat formaat nog kan laten scannen. De boot is toen in dienst gekomen met een witte romp en kort daarna, in het najaar is aan boord een feestje gegeven ter gelegenheid van het eeuwfeest van de geregelde stoombootdienst. Goed verzorgd, maar eenvoudig en er werd weinig ruchtbaarheid aan gegeven, precies in de traditie die toen nog bij de Rederij gebruik was.
Het enige uiterlijk feestelijke dat ervan getuigde was een eerste dagenveloppe met een speciaal stempel erop en een afbeelding van de 'Terschelling', de werffoto uit 1883. Daarvan zijn voor zover bekend, twee exemplaren overgebleven, een hangt in het Behouden Huys, de andere hangt hier en verkreeg ik van de kleinzoon van A.D. Zur Mühlen. Die emigreerde toen naar de USA.
Alles achteraf bekeken is toen het schrijfproces van Schepen Schelpen Schuitengat begonnen.
De toen geëmigreerde Zur Mühlen bezat een schitterend zilveren inktstel daterend van de doop van de Titan. Dat is naar de USA meegegaan. Uit dezelfde restanten van de "Stoomboot Reederij" kreeg ik nog wat foto's, o.a. van de Titan (heb ik altijd een schitterende sleepboot gevonden, die lag ook vaak 's winters op Terschelling) en de foto van West, die op de omslag van SSS staat. Alle foto's kwamen van het voormalige hoofdkantoor van Zur Mühlen in Amsterdam.