Auteur Topic: Oost-Vlieland (Carolina)  (gelezen 334184 keer)

Statendam

• Ketelbinkie
  • *
  • Leve de voorzitter !
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #255 Gepost op: 6 juni 2008, 00:19:02 »
Ik ben sponsor nr 1 ! grBB

Landskroon

• Ketelbinkie
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #256 Gepost op: 6 juni 2008, 00:19:38 »
ook ik ben zeer nieuwsgierig naar foto's van het interieur van de oude oost vlieland 1962-1990.
Ik ben meerdere malen met deze prachtige boot overgevaren naar vlieland, maar heb helemaal geen foto's van het interieur.
Ik kan me er om eerlijk te zijn ook niet veel meer van herrineren. Daarom zou ik een ieder willen verzoeken om foto's te plaatsen van de enige echte "oost vlieland"

Alvast bedankt.

Bert
Vlieland, een waar paradijs

Aarjan

• Ketelbinkie
  • *
« Reactie #257 Gepost op: 6 juni 2008, 00:24:20 »
Ik sponsor mee!

natureboy

• Gast
« Reactie #258 Gepost op: 6 juni 2008, 06:44:10 »
Hoe graag ik het zou willen, maar sponsoring van een bodemloze put lijkt me geen optie. Ik weet wat de tijd met de technische installatie van een schip doet en daar komt hier nog een verblijf in zout water overheen, twee jaar geleden wilde Iemke Rijf het schip weer in zijn origininele staat terug brengen, dat is toen door rederij Doeksen getorpedeerd. Als er ooit een kans is geweest om de Oost Vlieland als varend erfgoed te behouden, was die het wel, maar dat is nu gewoon een gepasseerd station, ook al omdat het casco al wel eens schade opgelopen zou kunnen hebben aan de bakboordzijde.
Of het wrak daar weg moet? Zo denken wij er misschien over, maar  in eerste instantie moet voor lichten geld en materiaal voorhanden zijn, lijkt me in Liberia beide al een probleem, en als je op Google Earth een haven als Luanda goed bekijkt (heb ik gisterenavond nog eens gedaan op zoek naar de Kalua ex Noord Nederland) zie je dat overal wrakken liggen dus dat weghalen is in die landen nog niet een automatisme is. Het zou me niet verwonderen dat de Oost Vlieland op die plek zal blijven, hoe triest dat ook is 
Robert, helemaal mee eens! De Holland kan een prachtige tocht verkopen aan sponsoren en andere betalende gasten naar Afrika of misschien iets dichterbij de sleep overnemen; wel weer even een beting erop!
Het is een hele onderneming maar neem aan dat er binnen de stichting Holland voldoende internationale contacten zijn die deze klus kunnen klaren als ze willen. Makkelijk zal het niet meteen zijn, maar wellicht mogelijk?? De OV ligt nu in de haven van Greenville in de weg en zal in ieder geval van deze plek weg moeten.

Jelle Krijthe

• Machinist
  • Goeiedag eem zeg maar!
« Reactie #259 Gepost op: 6 juni 2008, 15:48:58 »
Sponsors? Als we er genoeg hebben kunnen we haar terug halen, maar dan mag je wel heel veel sponsors hebben!
Goeie!

willem boot

• Stuurman
« Reactie #260 Gepost op: 6 juni 2008, 19:14:15 »
Natureboy, dat earth gegoogle heb ik ook daar al eens gedaan op Luanda.
Mij is altijd verteld dat de Noord-Nederland daar op een of andere rivier zou hebben gevaren, maar ik zie niks wat daarvoor in aanmerking komt. Lijkt meer dat-ie langs de kust heeft gescharreld, net als de Oost-Vlieland in Liberia. Wat denk jij?
Had vandaag nog een Texelaar aan de lijn die daar ook nog altijd naar op zoek is.

willem boot

• Stuurman
« Reactie #261 Gepost op: 6 juni 2008, 19:24:24 »
'Oost-Vlieland' lichten, herstellen en omvlaggen naar Nederland = eisen SI nieuw schip. Het is natuurlijk prachtig om daarover de filosoferen, maar dit is n.m.m. een utopie. Sponsoring is een bijdrage waarvoor de gever iets terugkrijgt. Wat ga je als tegenprestatie leveren die aantrekkelijk genoeg is om er een paar slordige tonnen in te steken? Niet iedereen is weg van schepen of vaart graag de hele dag.
De exploitatie van zo'n schip vereist bemanning met papieren, peridiek onderhoud en hellingen, kortom ik wil de pret niet bederven, maar ik blijf liever even met de beide benen op de grond, hoe jammer dat ook is....

andre

• Gast
« Reactie #262 Gepost op: 6 juni 2008, 20:10:08 »
Ik denk ook dat het moeilijk wordt. Doeksen zal het een erg mooi schip vinden met veel geschiedenis voor hun, maar het blijft een commercieel bedrijf natuurlijk.

Zelf het geld ophoesten ook voor de instandhouding zal erg moeilijk zijn zonder grote geldschieter.

Een 4de leven voor dit mooie schip zit er vooralsnog helaas niet in m.i

andre

• Gast
« Reactie #263 Gepost op: 6 juni 2008, 20:28:18 »
Het is zeer triest om deze mooie veerboot zo te zien liggen daar in de haven zonder uitzicht op berging.
Ikzelf heb zoals vele mooie herinneringen aan deze veerboot. Voor mij (als zeer jonge vakantieganger) hoorde dit schip bij vlieland zoals de vuurtoren dat ook doet.   Vuurtorens blijven wel tijden staan, schepen wisselen (bij nieuwe) vaak om de 20 jaar.

Ik weer nog goed toen ik in harlingen stond in 1984 met de voor mij gebreide Oost-Vlieland trui!  het eerste jaar dat de oost-vlieland niet meer in de zomer de vaste dienst op vlieland uitvoerde. Er was nog geen internet , dus was ook helemaal niet op de hoogte dat het schip uit dienst was, tranen waren het gevolg, dit kon toch niet!

Vlieland moest groeien en het schip was te klein voor het eiland, zo gaat dat.  Later was te schip te klein voor de rederij ondanks dat de achterkant een stuk afgezaagd was. Allemaal logisch gezien de groei naar de eilanden. Na het party avontuur was het schip even weer terug op terschelling en had de hoop dat ze nog 1 keer vlieland aan zou doen. naar mijn weten is dat nooit gebeurd.

Het is jammer dat zo'n sterk schip zo iets gebeurd natuurlijk, het blijft een passagiers schip natuurlijk, gemaakt om het stortemelk te bedwingen.

Het enige wat rest is herinneringen de trui en een model van dit mooie schip.  :'(

Jan Leenstra

• Forumbeheerder
  • Marconist
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
« Reactie #264 Gepost op: 6 juni 2008, 20:34:28 »
Ik heb wederom een update van Thomas uit Liberia ontvangen! Waarvoor dank!

Hoi Jan,

Nooit gedacht dat zelfs de Telegraaf over de Oost Vlieland zou gaan berichten.
Ik kijk regelmatig naar je website en bemerk dat het heel veel emoties heeft losgemaakt.
Misschien goed om een klein beetje over Liberia te vertellen.

Liberia heeft 14 jaar oorlog achter de rug en hun voormalige president Tailor is momenteel
in een proces verwikkeld met het internationale gerechtshof in Den Haag over genocide.
Circa 250,000 mensen zijn gedood tijdens de oorlog en meer dan 1 miljoen mensen gevlucht.
Gemiddeld 75% van de bevolking is werkeloos, 70% heeft een inkomen dat ligt onder de
armoede grens van USD 1.00 (Euro 0,75) per dag met een leeftijds verwachting van
gemiddeld 45 jaar.
50-60% van de bevolking heeft geen scholing gehad (door de oorlog) en zijn analfabeet,
8% van de kinderen sterft direct na geboorte en 25% van de kinderen onder 5 jaar is
ondervoed.
Hele harde cijfers! erg triest.

Greenville en het achterland, circa 40.000 mensen zijn van de haven afhankelijk.
De Oost-Vlieland had een heel belangrijke rol in het vervoeren van levensmiddelen naar de
County (= provincie) Sinoe.
Door enkelen is opgemerkt de railing die 90 graden was omgebogen.
Inderdaad, schepen worden verkeerd beladen en het bovendek was behoorlijk vol.
De door de Telegraaf opgegeven hoeveelheid zakken rijst (5.500)en brandstof (3.500) is
nonsens.  Het zal gaan om zakken rijst (110 a 50 kg) en gallons (1,000 gallons = 40 vaten).
Dit is normaal in een boot van deze grootte.

Voor Greenville en het achterland is dit een zware aderlating want de prijzen zijn hier USD 35
per zak rijst (Euro 24.00) en USD 6.50 per gallon (Euro 4.50 per 3.5 liter)
De prijzen zijn onmiddelijk verhoogd in de regio dus veel mensen zijn getroffen.

Misschien goed om dit op je website te plaatsen zodat men weet wat voor een effect de
Oost-Vlieland had op het gebied waar ik werk.
Op vlieland mag men met recht trots wezen op hun schip dat heel veel mensen hier heeft geholpen.

Nogmaals, ik hou jullie allemaal op de hoogte van de ontwikkelingen

Vriendelijke groeten

Thomas

natureboy

• Gast
« Reactie #265 Gepost op: 6 juni 2008, 20:44:02 »
Een foto uit betere tijden van de Oost Vlieland in de zomer van 1986 in de haven van Terschelling 's morgens vroeg, ik lees nu het bericht van thomas en ik denk dat het schip in de laatste jaren een heel belangrijke  en goede taak heeft gedaan, en dat het gemis voor de inwoners van Greenville en omgeving, nog veel harder aankomt, als voor ons. uiteindelijk ze zijn direct afhankelijk van dit vervoer.

Pieter

Henk Dijk

• Ketelbinkie
  • *
« Reactie #266 Gepost op: 6 juni 2008, 21:33:17 »
Best ingewikkeld Thomas, wij in het rijke Westen zijn
verdrietig om die mooie oude Oost Vlieland te zien vergaan, op alle foto's die je hebt toegestuurd. En al onze goede herinneringen aan dit schip van vroeger. Anderzijds is Liberia een land waar dit schip puur als noodzaak heeft gedient, en door verkeerde belading ten onder is gegaan. Met andere woorden, als er vanuit Nederland iets gedaan kan worden om de mensen bij jullie te helpen, laat het dan weten !!, groet Henk Dijk

Humtidumty

• Stuurman
  • schepen met een eigen snoet!
« Reactie #267 Gepost op: 6 juni 2008, 21:51:40 »
Tja, bij ons is het slechts een emotioneel gevoel het missen van de boot ide ons zoveel goede herinneringen heeft gegeven.
Voor Liberianen is het een overlevingsvraag. Want komt de boot niet, dan is er geen reserveschip zoals we dat hier even kunnen verwachten of in het "ergste geval" wordt er wel een schip even gehuurd of geleend.

Dus dan is er niets van het voedsel of de brandstof.
Gevolg bij de handelaren is dan: H
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Henk Dijk

• Ketelbinkie
  • *
« Reactie #268 Gepost op: 6 juni 2008, 22:01:50 »
 :)Ik ben enerzijds bedroeft, in Liberia hebben ze geld nodig van ons ? puur ter overleving van de bevolking aldaar, a.g.v. het missen van de oude OV, heb ik net aan Thomas gemeld........
Maar ik ben ook een beetje positief want ik denk dat voor NL een nieuwbouw "retro" OV party schip een goedkoper alternatief is dan berging van de echte oude OV, alleen wie neemt het initiatief......
Nieuwe retro schepen zijn in, zie de Disney schepen en de Queen Mary 2, als de buitenkant voor de retro OV maar design '62 is !, want het ontwerp van toen was top!
Het Oost Vlieland ontwerp was in 1962 ook vooruitstrevend want het schoortsteen ontwerp was puur design, en diende slechts als trap op / afgang naar het bovendek, met wat ventilatie in / uitgangen, de echte schoorsteen zat helemaal achterop......., dit i.t.t. de oude Friesland, welke gelukkig nog wel vaart!!
Ik vond de grijze werfkleur van het passage dek van de oude OV ook ok, ook al is niet iedereen het met mij eens...., ik woonde als kind in Amsterdam en alle nieuwe trams waren toen ook grijs......en later werden ze geel......
Terschelinger en Vlielander ondernemers doe iets om de oude Oost Vlieland weer te herleven......

Landskroon

• Ketelbinkie
  • *
« Reactie #269 Gepost op: 7 juni 2008, 00:57:59 »
Bedankt voor de foto's van het interieur van de "oost vlieland".

Ik ben natuurlijk zelf ook al zoekende op internet naar meer foto's, en het valt mij op dat er zeer weinig te vinden zijn. Als ik zie hoeveel mensen zijn overgevaren naar en van Vlieland, zou je toch denken dat er heel erg veel materiaal zou moeten zijn.......

Wie heeft nog foto's in oude schoenendozen, of albums zitten, en wil deze delen met de grote groep "oost vlieland" liefhebbers?

Bert
Vlieland, een waar paradijs