Hoi Henk,
Misschien een beetje off-topic, maar ik heb nog een paar kanttekeningen omtrent retro design, de nieuwe mini en de Fiat 500, zijn heel leuke ontwerpen, die het ook goed doen, dat geld trouwens niet voor de new Beetle, maar voor mij staat het toch ver weg van het origineel, de gelijkenis tussen de Queen Mary 2 en z'n voorganger zie ik niet echt.
Het ontwerpen van schepen heeft eeuwenlang een gestage ontwikkeling doorgemaakt die uiteindelijk de mooiste ontwerpen opleverde na de tweede wereldoorlog, niet alleen koopvaardijschepen, maar ook nuttige en onopvallende schepen als de waddenveerboten. De oude Friesland Oost Vlieland en Noord Nederland waren ontegenzeggelijk schepen met een mooie zeeg, dekronding en ten opzichte van de romp harmonieus geproportioneerde opbouwen, zeker op de Noord Nederland met teakhouten railingen en met mooi hout betimmerde salons had je het gevoel dat de reder iets extra voor het uiterlijk van het schip over had.
Kwam ook bij de koopvaardij voor, een zeker niet als scheutig staande rederij als de KNSM gaf tot in de jaren zestig zijn vrachtschepen een teakhouten brug mee, onder het motto , je mag iets voor het uiterlijk overhebben.
Toch werden de schepen geen "modieuze toonkamers" je wist ook binnen altijd dat je aan boord van een schip was. UIterlijk was een sobere kleurstelling, een zwarte of grijze romp, witte opbouw, gele masten en een forse herkenbare schoorsteen -soms een gele of witte bies over de lengte of een witte verschansing voldoende om de natuurlijke lijnen nog eens te onderstrepen.
Eind jaren zestig was het afgelopen met al dit fraais, de rationalisatie zette door en de zeeg verdween, en met dat de scheepsvorm vierkanter en lelijker werd, kregen de designers helaas ook meer te zeggen, ook bij Doeksen. De Friesland kan ik helaas niet een fraai schip noemen, hooguit functioneel, en over de Vlieland wil ik het helemaal maar niet hebben, detailsals de brede diagonale strepen die de scheepsvorm dan ook nog een keer verbrokkelen en de speelgoedzeehond maken het nog erger, tja als je vormgevers loslaat op schepen.......... Terwijl we op dit forum hebben kunnen zien dat de oude kleuren niet eens zouden misstaan op de nieuwe schepen.
Een nieuw schip een retro look geven? zou leuk zijn maar ik ben bang dat het met de huidige eisen heel moeilijk word, en bovendien, er vaart een mooi eigentijds ontwerp rond toch, teminste ik vind de huidige Koegelwieck een mooi ontwerp.
Pieter