Uit het digitale Friesch Dagblad:
Veerbotenoorlog noopt Doeksen tot ontslag personeel
Harlingen | De problemen rond de veerdienstregeling tussen Harlingen, Terschelling en Vlieland eisen steeds meer slachtoffers. Deze week werd bekend dat rederij Doeksen dertig van de 150 voltijdsbanen moet schrappen.
Volgens directeur Paul Melles van rederij Doeksen is die situatie ,,heel vervelend”, maar onvermijdelijk. ,,Zolang wij geen compensatie krijgen van het rijk voor gederfde inkomsten door de concurrentie met de EVT moeten we bezuinigen.”
Om die reden heeft de veerrederij al aangekondigd een aantal afvaarten in de winter te schrappen. Daarbovenop komt nu het verlies van dertig arbeidsplaatsen. Gedwongen ontslagen worden daarbij zo veel mogelijk voorkomen, aldus Melles. ,,We proberen andere oplossingen te vinden, zoals pensionering van werknemers en het niet verlengen van tijdelijke contracten.”
Toch kan ook dat laatste voor werknemers voelen als een soort van ontslag, vindt Jan Kampherbeek, bestuurder bij CNV Vakmensen. ,,Geen gedwongen ontslagen klinkt wel leuk, maar mensen raken toch hun baan kwijt. En het gaat ook voor de mensen die blijven wel om collega’s met wie ze dagelijks werken.”
De vakbond is in gesprek met werknemers om de situatie te bespreken. Begrip voor de bezuinigen is er wel, merkt Kampherbeek. ,,De werknemers zijn ook niet gek. Ze zien wel dat er wat moet gebeuren, maar de vraag is hoe dat op een rechtvaardige manier kan. Denk bijvoorbeeld ook aan roosters: doordat er in de winter minder afvaarten zijn, hoeven sommige loketmedewerkers straks nog maar vijf uur per dag aanwezig te zijn. Maar wil je dan genoeg uren maken in een jaar, dan moet je bijna elke dag werken. Dat kan natuurlijk ook niet. Over dat soort dingen praten we nog.”
Over de voorgestelde wijzigingen in de winterdienstregeling - vanaf 1 november vier in plaats van zes afvaarten naar Terschelling en twee in plaats van drie naar Vlieland - is echter het laatste woord ook nog niet gezegd. De gemeenten Vlieland en Terschelling vinden de wijzigingen disproportioneel en gaan niet akkoord. Hun toestemming is echter wel nodig, omdat de Commissie Bootdiensten - waarin beide gemeenten zitting hebben - ook haar fiat moet geven aan een versoberde dienstregeling.
Toch erkent het college van B en W van Terschelling wel dat rederij Doeksen een ‘lang durend en ernstig financieel probleem’ heeft, zoals het college aan de raad schrijft. Het college is daarom bereid om mee te denken met de rederij en wil daarom de komende maand om tafel met lokale organisaties als de Terschellinger Ondernemersvereniging en enkele sportclubs.
,,Zij hadden kritiek op de voorgestelde winterdienstregeling en kunnen in dat overleg hun wensen aangeven, binnen de mogelijkheden die Doeksen heeft”, aldus gemeentevoorlichter Marjolein Izeboud. ,,Zij zouden bijvoorbeeld geholpen kunnen zijn met andere veertijden of een ander soort boot.”
Met de uitkomsten van dit overleg wil Terschelling opnieuw in gesprek met Doeksen om te kijken of aan deze wensen tegemoet gekomen kan worden.
Directeur Melles op zijn beurt zegt wel bereid te zijn de tijden aan te passen, maar niet om extra afvaarten in te plannen. ,,Het is heel simpel: wij lijden verlies en moeten bezuinigen. Daar hoort ook een aangepaste dienstregeling bij.”