Hieronder het gehele standpunt vanaf de site van CNV Vakmensen:
Wadden: "Liever één rederij, met volwaardige banen"
18 november 2013
In het vaargebied op Vlieland en Terschelling is geen plaats voor twee elkaar beconcurrerende rederijen, vindt CNV Vakmensen. "De huidige situatie, met twee rederijen die op een totaal verschillende manier opereren, leidt in de praktijk tot grote problemen", vindt CNV-bestuurder Jan Kampherbeek. "De werknemers zijn hier de dupe van. Liever zien wij één rederij, met volwaardige banen."
CNV Vakmensen schrijft dit vandaag in een brief aan staatssecretaris Mansveld en de Tweede Kamer-fracties van VVD, PvdA, CDA, SP en D66. Op 27 november is dit onderwerp aan de orde in de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu. Aanleiding voor het debat is het besluit van staatssecretaris Mansveld om het contract van rederij EVT per 1 februari 2014 te beëindigen.
Gevolgen werknemers onderbelicht
"Wij steunen de staatssecretaris in haar opvatting dat de markt te dun is voor twee rederijen", zegt Kampherbeek. "De gevolgen voor de werknemers zijn in de discussie tot nu toe helaas onderbelicht gebleven. Zij betalen in de concurrentieslag tussen Doeksen en EVT de prijs. EVT werkt bijvoorbeeld uitsluitend met tijdelijke contracten. Doeksen wil nu ook meer tijdelijke contracten gaan invoeren en vraagt van de overige werknemers veel meer flexibiliteit. Dat is geen lonkend perspectief. Goed, volwaardig werk dreigt daarmee af te glijden naar onvolwaardige - want tijdelijke en kleine - banen."
Overboord
Voor CNV Vakmensen is daarmee duidelijk dat er maar plaats is voor één rederij. Kampherbeek: "Dat staat overigens ook onomwonden in het rapport van de gemeenten. Liever zien wij één rederij met volwaardige banen, dan twee rederijen die de werknemers als pionnetjes heen en weer schuiven of met korte contracten overboord zetten."
Kampherbeek maakt een vergelijking met de Duitse Waddeneilanden. "Op de eilanden Borkum en Norderney – beiden vanuit Nederland met helder weer te zien – is de veerdienst vrijgegeven. Het resultaat van die vrije markt is dat er per eiland maar één rederij de dienstregeling verzorgt, met aanmerkelijk hogere tarieven. Er is gewoon geen plaats voor twee elkaar beconcurrerende bedrijven."
Openbare aanbesteding niet wenselijk
Volgens de bond is een openbare aanbesteding van de Waddenveren niet wenselijk. Kampherbeek: "Het is namelijk maar zeer de vraag of dat gaat werken. Op de openbare aanbesteding van het busvervoer op de Waddeneilanden schreef bijvoorbeeld niemand in. Je kunt bedrijven nu eenmaal niet dwingen om in te schrijven. Uiteindelijk is er wel een partij gewonden die het vervoer wil doen, maar wie heeft uiteindelijk de voorwaarden bepaald? De aanbesteder of de uitvoerder? Ditzelfde scenario is ook goed denkbaar bij een openbare aanbesteding van de veerdiensten."
Beter alternatief: langdurig contract
Een beter alternatief, vindt CNV Vakmensen, is dat de overheid – op basis van goede onderhandelingen – een langdurig contract sluit met één partij. Kampherbeek: "Dat geeft zekerheid aan toeristen, de eilanders en – voor ons heel belangrijk – het personeel. Wij roepen de politiek dan ook op om die weg te kiezen."