De Oosterschelde in de haven van West-Terschelling, 1960.
Links ligt de Almeri, die voordat de Oosterschelde van de PSD werd gehuurd, de autoboot was als aanvulling op de Friesland.
Het laatstgenoemde schip had nauwelijks plek voor auto's en was daarmee al snel niet het juiste schip om de veerdienst, met name zomerdag, uit te voeren.
Jarenlang heeft Doeksen zich moeten "behelpen" met een tweede schip met grotere autocapaciteit:
1957-1958: Almeri, aangepast beurtschip
1959-1963: Oosterschelde, charter van PSD
1964-1972: Schellingerland (ex Dr Wagemaker van de TESO)
1965-1974: Noord-Nederland (ex De Dageraad van de TESO)
1971-1979: Schellingerland (ex Haringvliet van de RTM)
Pas vanaf 1974 komt er een Ro-Ro schip in dienst: Midsland (ex-Rheinland van AG Ems) die het autovervoer enigszins aankan.
Maar niet voor lang, want gedurende de zomers voer er dikwijls een tweede boot tussen de regulieren diensten in.
Die situatie herhaalt zich jaarlijks tot op de huidige dag, waar de Midsland versterking is voor de Friesland (en tevens reserveboot voor beide eilanddiensten)
foto: coll. Herry Kuipers