Ik schertste natuurlijk maar wat. Ze kunnen op Terschelling (EN VLIELAND) natuurlijk best varen, maar een feit wil ik jullie niet onthouden. In 1972 werd "onze" Haringvliet naar Terschelling verkocht, beter bekend als "De Slof". Er was nog nooit zo'n grote autoveerboot op TS geweest en uit eigen ervaring (ik heb er nog wel eens een blauwe maandag op gevaren, ben 7 jaar in los-vaste dienst geweest bij de RTM) weet ik hoe lastig dat schip op koers te houden was bij dwarsstrooms binnenvaren van de haven (Middelharnis en Terschelling verschilden niet zoveel voordat de dam naar Goeree er was). Twee van onze kapiteins zijn in '72 een aantal weken meegewesst en die kwamen krom van het lachen terug met de daverende mededeling dat die Terschellingers niet konden varen. De Haringvliet was op een van zijn eerste vaarten, als te verwachten, uit z'n roer gelopen en met de kop de westelijke dam ingevaren, een vet gat achterlatend in de basaltglooiing, zelf verder onbeschadigd....... Volgens mij deden onze jongens dat erom (ze zijn nu allebei dik in de tachtig), want dat waren geweldige pestkoppen. De stuurmachines van de Haringvliet reageerden nogal traag en dat zal wel de oorzaak zijn geweest. Overigens was de "vloot" van de RTM vergeleken bij Doeksen mnaar een aftands zootje. Wij hadden toen net ons laatste stoomschip in gebruik.......