Bij autoferries is het redelijk algemeen dat de schoorsteenopgangen aan weerzijden van het autodek geleid worden, ook bij schepen met een enkele romp, kijk maar naar de Midsland, Schellingerland en de Noord Nederland (3) waar de uitlaatgassenleidingen aan stuurboord omhoog gingen om vervolgens de schoorsteen , die wel weer centraal geplaatst was,te verlaten. Ook bij scandinavische veerboten zag je vaak dat aan bakboord en stuurboord een echte schoorsteen geplaatst was en centraal soms nog een nepschoorsteen, Ook de HSS ferries van Stena hebben twee naast elkaar geplaatste
uitlaatgassenafvoeren. De huidige Friesland heeft en de Midsland (1) had een centrale schoorsteen met centrale machinekamerschacht, in het geval van de Friesland alleen maar practisch, omdat de hefdekken zonder deze constructie wel erg breed zouden zijn en bovendien minder flexibel. Misschien heeft het ontbreken van schoorstenen op de Vlieland iets te maken met roetneerslag op de dekken, maar zeker ruimtebesparing en het kostenaspect zal ook een rol gespeeld hebben.
Pieter