Dat zijn foto's die bij mij toch weer wat herinneringen oproepen.
Voor de meesten onder onze leden heeft die 'Friesland' waarschijnlijk weinig te maken met de stoomtram. Zo'n beeld van de boot aan de steiger, links het gebouw (stadhuis, erachter het tramstation) erbij, de dijk, dat geeft herinneringen aan de Rijkstramweghaven op Numansdorp. Daar gaf tot ergens begin 1957 de stoomtram van de RTM aansluiting op de boten naar Zijpe en Willemstad + als de tijden zo uitkwamen de boot van Van der Schuyt naar Den Bommel. Het tramspoor lag daar niet achter de dijk, maar er bovenop en er stond een stationsgebouw bij dat wat kleur en steen betreft wel wat van het Medemblikker stadhuis weghad. Voor de rest was alles kaal en stond je daar midden in de wind, wat vooral 's winters verschrikkelijk koud kon zijn, wachtgelegenheid was er nauwelijks en de boot vanuit Schouwen was ook wel eens niet op tijd. Bij strenge winters (in mijn herinnering de winter van '56) vroor je zowat vast in je schoenen. Twee verbindingen op een dag, 's zomers drie.
Op dit punt ruik je bij juiste wind de typische geur van de stoomlocs, wat op Numansdorp ook zo was.
Verder valt bij de laatste foto (Friesland van achterop gezien) op dat de zeeg van het schip middenin een knik vertoont die je bij volle breedzij nauwelijks kan zien. Op tekening is dat trouwens ook niet zo vastgelegd.
Mooie serie, Jeroen!