Had die achtermast, behalve als kraan voor de MOB, nog een andere funktie?
Het voeren van een hoog toplicht wegens de zeemeting. Dat staat in elk geval wel vast.
Verder had de forse giek oorspronkelijk een ander doel. De 'Vlieland' kon door afnemen van de deksalon achterop ook als sleepboot worden ingezet, was de bedoeling. De achtermast, die op de salon was geplaatst, zou in dat geval op het sleepdek, zover mogelijk tegen het dekhuis zijn aangebracht, in welk geval de giek kon dienen voor het behandelen van trossen, bergingsmaterialen of het bergingswerk zelf(bijvoorbeld het overnemen van lading).
Omdat dat nooit is gebruikt, weten we verder geen nadere details. Wanneer de mast definitief is gesneuveld weet ik niet exact. Waarschijnlijk is dat gebeurd nadat het schip aan stuurhut en wat dies meer zij een forse schade had opgelopen tijdens off shore werk, waar de Rederij omstreeks 1970 probeerde een graantje van mee te pikken. De stuurhut moest toen worden vernieuwd. Ik zal eens zien of ik de juiste datum nog ergens kan opduiken.