De Telegraaf | vrijdag 10 maart 1989:
Terschelling vreest "Friesland"
Super-veerboot zet 1700 mensen over (door FRANS RAVEN)
TERSCHELLING, vrijdag -
Een spannende zomer dit jaar op Terschelling. Wat brengt de nieuwe veerboot „Friesland": rampspoed
of zegen? De splinternieuwe kolos, die tussen Harlingen en Terschelling gaat varen, kan in één keer
maar liefst 1700 passagiers en 120 auto's uitbraken. Veel eilandbewoners vragen zich momenteel af of
Terschelling deze toeristische stormvloed wel kan verwerken.
Nu ligt de Friesland nog aan de ketting op de werf Van der Giessen-De Noord in Krimpen aan den
IJssel. Op 1 juni gaat het 21 miljoen gulden kostende gevaarte van Rederij Doeksen in de vaart. De
veerboot neemt de plaats in van de verouderde „Noord-Nederland". Die kan slechts 800 mensen en 50
auto's vervoeren.
Volksverhuizing
,,Als er straks 1700 mensen van de Friesland komen pakt één derde de bus. verwachten we. Een
complete volksverhuizing! Op zoveel mensen is ons busnet niet berekend," zegt A. Buren van de Friese
busmaatschappij FRAM. Op Terschelling rijden zes bussen. „De FRAM had liever twee kleinere boten
gehad die tegen elkaar in varen."
Maar niet alleen de te verwachten drukte doet sommigen het ergste vrezen. De Friesland is zó groot,
dat de haven van Terschelling moet worden aangepast. Omdat de passagiers de boot maar aan één kant
op en af kunnen, moet het schip bij het binnenlopen omdraaien. Daarvoor moet de havenmond worden
verwijd. Ook komt er half September een nieuwe aan- en afmeerbrug. AI deze plannen baren G. Visser,
voorzitter van de Stichting Ons Schellingerland (SOS), veel zorgen.
SOS spant zich in voor de rust en het behoud van het karakter van Terschelling. ,,Wat gebeurt er
allemaal op ons eiland? Als de haven al aangepast moet worden, wat gebeurt er dan wel niet met het
achterland? Er zal bij de haven ook een grote parkeerplaats moeten komen voor de vele wachtende
auto's."
„Ook de wegen naar de dorpen moeten worden aangepast. Die kunnen zoveel verkeer niet aan. Dat
heeft voor het eland grote gevolgen. Waar is het einde?" aldus Visser. Tegen het verwijden van de
havenmond heeft SOS inmiddels bezwaar aangetekend.
Burgemeester
De burgemeester van Terschelling mevrouw J.T. van Beukering-Dijk denkt dat het allemaal niet zo'n
vaart zal lopen. „Ik ben niet bang. Inderdaad, misschien dat er twee bussen bij moeten komen. Volgens
een verkeersdeskundige die ik heb geraadpleegd, kunnen de aan- en afvoerwegen 1100 auto's per uur
aan. Bovendien, wie gaat er nu met 180 kilometer per uur over een eland scheuren? De mensen willen
lekker rustig naar hun huisje rijden."
G. Rombout, directeur van Rederij Doeksen, verwacht dat het slechts een paar keer per jaar voorkomt
dat de boot helemaal vol is. "Hoewel ik dat uit financieel oogpunt natuurlijk graag vaker zou zien."
De suggestie om twee kleinere boten tegen elkaar in te laten varen, wijst hij van de hand. "Dat kost
twee keer zoveel personeel. Een kaartje zou dan aanzienlijk duurder worden." Toch wordt volgens hem
de overtocht met de Friesland niet goedkoper. "Daarvoor is het nieuwe schip veel te duur."