De Friesland afgelopen maandag tijdens het boatkiekje. Wat met een rallywagen kan, kan ook met een veerboot want de Friesland kwam mooi dwars driftend de haven binnen.
Foto's: ? Jeroen Vriend
De haveningang van West lijkt sterk op die van Middelharnis, Zijpe en Anna Jacobapolder. Toen die nog niet onder invloed van de dammen stonden, was de getijstroom vrijwel identiek van verloop. Je kan dan met zo'n bootje twee dingen doen (afgaand tij en gerekend vanuit westelijke richting): je zet je bootje haaks op de stroom, een stevige porrie erop en dan zorgen dat je door verlijeren direct de haveningang invaart. Tegenroer SB omdat je anders volstrekt scheef wordt geslagen en dan zit je op de dam. Direct andere kanrt op zodra je ong. 1/2 in de monding bent (rekening houden met de neer achter de westelijke havendam). Dat is de "brutale" manier. De "nette" manier is met de stroom mee kop richting havendam, BB insturen (vroeg) en de stroom de kont laten omzetten. Porrie erop en op tijd tegenroer. Minder riskant, minder snel. Dat heb ik dus moeten leren, want de "volmatroos" aan dek (na een paar jaar de enige overigens) moest dat in geval van nood zonder meer kunnen. Papieren? Nooit van gehoord.....
Dit soort geintjes maakt varen op een veerboot zo afwisselend. Trap nooit in drs. P.