Geweldig Willem, kan mijn Panda ook eens naar buiten kijken.
Pieter
Panda's worden alleen actief als de bamboe bloeit. Verder schijnen ze een kleurenschema te hebben dat ze nogal kort maakt en daarmee zitten we weer op het topic.
De rijen ramen had ik nodig om het enorme witte vlak van de 'Friesland' optisch te "breken", hoewel ik denk dat een partij ramen op het autodek voor passagiers die aan boord rijden de hele zaak minder "gesloten" zou maken. Het heeft dus wel een functie.
Met deze knutselpartij probeer ik te laten zien hoezeer de lengte van het schip door de EvM diagonalen op een totaal verkeerde manier wordt gebroken. Biesje hier, lijntje daar (nee heren, geen pret- of sniflijntjes
) volgens de lijnen van het schip en het ziet er veel beter uit zonder aan de logo-besmetting te komen. Het is een kwestie van evenwicht in het visuele aanbrengen. Schepen bewegen (behalve als ze zinken) altijd horizontaal en die beweging moet je altijd gebruiken. De diagonalen zijn wat dat betreft volkomen verkeerd gekozen, eigenlijk alleen maar om "anders" te zijn.
Best mogelijk dat het een oorspronkelijk idee van de "Studio" was, maar destijds was het al niet origineel; ik ben exact hetzelfde motief tegengekomen bij een transportbedijf in de Waterweg, al jaren terug. De huiler is trouwens enkele jaren terug ook gebruikt op pakjes thee die in Greetsiel werden verkocht. Afgelopen zomer daar nog eens geweest, maar niet meer gezien.
Midden jaren tachtig heb ik de oude Urkerboot, de 'Prins Claus' nog eens zo aangepakt. Dat schema is toen ook toegepast, dus het bleef niet bij een tekeningetje. Resultaat: daar kwam een "Oceaanstomer" aan. Het ding was 45 metertjes.
De diagonalen waren in hun ergste vorm te zien op de "Bereboot".. Geen gezicht, drie van die witte baantjes. Als je een "huisstijl" bedenkt, moet die altijd een direct herkenbare relatie hebben met het bedrijf/het "product". De diagonalen zeggen letterlijk niets en daarom zijn ze niet alleen geen goed logo, tegelijk een gewoon zwak element om op je schepen te zetten. Ik dacht trouwens dat het nog een vondst van Luijcks was, maar dat kan ik verkeerd hebben.