Wauw, het lijkt wel een stoomschip dat aan het roetblazen is, maar serieus een goed afgestelde dieselmotor rookt gedurend normaal bedrijf niet zichtbaar. Hier is echter geen sprake van normaal bedrijf, want de foto laat zien dat het schip nagenoeg stil ligt, ik vermoed dat er even dead slow is gedraaid om op het vertrek van de Noord Nederland te wachten, in ieder geval de brandstofhandels zijn net weer op vol vooruit gezet, en dan gebeurt het volgende: nagenoeg iedere scheepsdiesel is uitgerust met drukvulling door middel van uitlaatgassenturbines, populair gezegd een turbo.
Als nu vanuit stilliggend schip het brandstofhandel op vol vooruit word gezet (sommige stuurlieden en kapiteins doen dat wel eens te enthousiast) zal de turbo er even over doen om op toeren te komen, terwijl wel de brandstof voor vol word ingespoten, De schroef ondervind, doordat het schip nog bijna stilligt veel weerstand, dus de motor is overbelast, nu kan dat gedurende korte tijd niet zoveel kwaad, maar er is even niet voldoende lucht om de dieselolie volledig te verbranden, dus er treedt een flinke roetontwikkeling op. en dat is op deze foto goed te zien.
De kleur van de rookgassen zegt trouwens wel meer: als de rook blauwig is verbrand er smeerolie in de cylinders en witte rook wil zeggen dat je waar schijnlijk koelwaterlekkage hebt.
Zoals Wim al opmerkt, ik heb ook het idee dat de Friesland wat meer rookt als vroeger maar, dat kan behalve genoemde overbelasting andere oorzaken hebben,en daar laat ik me liever niet over uit, de werktuigkundigen aan boord zijn daar capabel genoeg voor.
Pieter