18
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 9 oktober 2024, 17:36:52 »
Doeksen vaart in 2025 minder vaak naar Terschelling en Vlieland. Omdat er minder toeristen komen en de kosten stijgen, schrapt de rederij slecht bezette afvaarten.
Dat staat in het vervoerplan van de rederij voor 2025. In 2023 vervoerde Doeksen 2,0% minder passagiers naar Vlieland en 3,6% minder naar Terschelling vergeleken met het jaar ervoor. Deze daling heeft zich voortgezet in 2024, met een verdere afname van 6,2% op de lijn Vlieland en 3,1% op de lijn Terschelling.
De rederij merkt op dat deze dalende trend deels te wijten is aan een afname in binnenlands toerisme, doordat meer mensen de voorkeur geven aan buitenlandse vakanties. Deze teruglopende aantallen zorgen er nu voor dat Doeksen moet schrappen in het aantal afvaarten.
De winterdienstregeling zal daarom net als in het verleden een maand eerder van start gaan, namelijk weer op 1 oktober, in plaats van 1 november. Dat betekent dat er in oktober 2025 een stuk minder afvaarten zijn.
In de winterdienstregeling zal dan ook op zaterdagavond voortaan een snelboot in plaats van een veerboot varen op de lijn tussen Harlingen en Terschelling. Op de lijn tussen Vlieland en Harlingen zal in oktober alleen een snelboot varen wanneer dat nodig is op basis van de vraag. Nu is dat nog structureel.
Daarnaast worden de structurele extra afvaarten op zondagavond van de sneldienst geschrapt, vanwege de lage bezetting.
Deze aanpassing heeft met name impact op scholieren, die op zondagavond naar hun kostgezin in Harlingen of Leeuwarden reizen. Maar volgens Doeksen maken gemiddeld slechts 18 scholieren gebruik van deze afvaart
Artikel van omroep Zilt