Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Scheepsontwerp en vlootontwikkeling

<< < (15/18) > >>

PiebeJanMan:
Kwam een artikeltje tegen over een veerboot in hong-kong die op zonne-energie gaat varen:
http://www.technischweekblad.nl/hybride-veerboten-in-hong-kong.71299.lynkx

Misschien is het wat voor Doeksen, als de snelheid nog wat omhoog gaat (maar dan zullen er eerst panelen met meer rendement uitgevonden moeten worden denk ik). Op deze pagina is overigens wat meer gedetaillerde info te vinden:

http://www.solarsailor.com/solutions_com.htm

brandaris:
wat dacht je van een "friesland" met zonnepanelen aan de zijkant? heb je toch 2000m2 zonnepanelen op een boot ;-)

Vriend:
In het kader van de zonnepanelen een artikel dat vandaag verscheen op het intranet van Hogeschool INHOLLAND.

Studenten Scheepsbouwkunde bouwen zonne-energieboot 

?Twee keer won de Technische Universiteit Delft, wij willen daar verandering in brengen.? Duidelijke woorden van Vincent Heuveling, captain van team ?Solarboat Delft?. De student Scheepsbouwkunde van INHolland Delft en vijftien studiegenoten bouwen sinds kort aan de eerste INHollandboot op zonne-energie waarmee zij in juli 2010 strijden in de Frisian Solar Challenge in Friesland.

?De TU heeft deze race beide keren gewonnen, daar willen wij dit jaar verandering in brengen,? vertelt Vincent. ?Vorig jaar stelde ik een paar klasgenoten voor om een zonneboot te bouwen. Dit idee is toen helaas niet van de grond gekomen. Nu gaan we voor de winst!?

Om de wedstrijd te winnen moet het team met een goed bootontwerp komen. Teamsecretaris Jorren Stierman legt uit: ?Om te winnen van de TU mogen we niet terugdeinzen om nieuwe technieken zoals hydrofoils te gebruiken, vergelijkbaar met een draagvleugelboot. Echter, nog niks is zeker. Door met elkaar te brainstormen en onafhankelijk van elkaar onderzoek te doen, zetten we uiteindelijk een definitief ontwerp op papier. Ook kunnen we meerdere ontwerpen testen en op die manier het definitieve ontwerp kiezen. We zitten nog in de beginfase.?

Solar.jpg

Bouw
Het bouwen van een zonneboot doet je niet even tussen de lessen door. Volgens Jorren komt er veel meer bij kijken. ?We moeten ons goed inlezen in de verschillende, voor ons soms onbekende, technieken die we moeten gebruiken. Denk aan het werken met carbon en elektrotechniek. Hierbij draait het niet alleen om de kennis hierover, maar ook om het zoeken naar de beste materialen en onderdelen voor de boot. Waar kunnen we deze kwalitatief het beste kopen of krijgen? Is het te betalen? En nog veel belangrijker: hoe gaan we het project financieren??

Om hun project van de grond te krijgen zijn de studenten nog op zoek naar sponsors, zowel financieel als in de vorm van materialen of diensten. ?Het sponsoren van schroeven of zonnepanelen zou al een hoop geld en moeite schelen.?

Sponsor worden? Neem contact op met Jorren Stierman via info@solarboatdelft.nl

PiebeJanMan:
@Willem

Je roemt de ontwerpen van Ballantynes zo. Ik vind het zeker leuke schepen, maar ik blijf in onbegrip over de keus van 4 schroeven in plaats van 2. Ik heb niet zoveel gelezen van zijn stof, maar weet je waarom hij voor 4  schroeven kiest?

willem boot:

--- Citaat van: PiebeJanMan op  4 april 2011, 23:13:59 ---@Willem

Je roemt de ontwerpen van Ballantynes zo. Ik vind het zeker leuke schepen, maar ik blijf in onbegrip over de keus van 4 schroeven in plaats van 2. Ik heb niet zoveel gelezen van zijn stof, maar weet je waarom hij voor 4  schroeven kiest?

--- Einde van citaat ---

Veiligheid en bedrijfszekerheid staan tegenwoordig bij bootdiensten voorop. Tegenwoordig stuur je geen veerboot met één schroef meer het water op. Zo simpel is dat + dat in het geval van de Vlieland de diepgang ook nog eens een rol speelt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie