Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Scheepsontwerp en vlootontwikkeling

<< < (14/18) > >>

PiebeJanMan:
Wat een verhalen hier in een paar dagen, even een reactie van mij:

De Beluga Skysails is afgebouwd in Harlingen, weet niet of dit ook door Volharding (de company die nieubouw deed op de werf) zelf is gedaan... Deze vliegers hebben idd alleen nut als dit lange tijd kan hangen, want het duurt waarschijnlijk een kwartier voordat die vlieger maximaal rendement levert, bij doeksen zal dit dus niet snel gaan werken. @ Willem boot, even beter zoeken op de site van Skysails/beluga, daar stast heel veel info, ook mbt. hoeveel brandstof er bespaart wordt.

wat betreft de pods: een azimuth is draaibaar en heeft de elektromotor/dieselmotor in het schip en wordt met een ketting/riem overebracht naar de schroef. En zoals Pieter goed beschreef, een Azipod is draaibaar en heeft de elektromotor direct aan de schroef gekoppeld.

Wat betreft de snelle ferrys in het algemeen: vaak wordt voor boven de 20 kn. jetaandrijving gebruikt. Ik denk dat dit de maken heeft met schroefcavitatie (te grote schroefdiameter nodig om de snelheid te halen, of te veel cavitatie bij een  te kleine schroef -> slijtage en minder efficient), maar dit weet ik niet zeker. Maar inprincipe kunnen zulke schepen wel uit, als ze vol genoeg zitten en de prijs hoog genoeg is, misschien ook wel bij doeksen...

natureboy:
De toekomst zal het uitwijzen Redmer, voorlopig hebben we de sneldienst nog.

Pieter

willem boot:

--- Citaat van: Boboko op 29 april 2008, 17:03:57 ---De schroef werd inderdaad eerder toegepast, maar de jet werd dus eerder uitgevonden.
De techniek van toen zal nog wel niet goed genoeg geweest zijn om jet's echt goed te gebruiken.
Een schroef is dan iets makkelijker toe te passen  ::)

--- Einde van citaat ---


De eerste stoommachine was een turbine...... (Aristoteles)

sievert:
Die 360 graden draaibare pods worden door Meijer uit Papenburg ook onder de cruiseschepen gezet.
Bij het uitdokken en varen door de Eems(rivier) gaat het schip achterstevoren naar de Dollard.De draaibare pods zorgen dan dat er plm 10 cm extra water onder het schip staat.Heb uiteraard e.e.a. niet van mezelf maar van de werf.

PiebeJanMan:
Vond dit artikel over een nieuwe Trimaran die in Australi? bij Austal gebouwd wordt. Lijkt erop dat in de toekomst de trimaran de standaard wordt voor Ferries die autos en passagiers vervoeren (Misschien ook wel voor alleen passagiers). Het is in het engels, maar niet al te moeilijk en vond het zelf erg interesant:

http://www.gizmag.com/ship-design-austal-102-trimaran/12433/

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie