Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Scheepsontwerp en vlootontwikkeling

<< < (13/18) > >>

willem boot:
Ja Pieter, dat kan ik me indenken.
Ik woonde toen nog in de buurt van de Oranjewerf, althans op fietsafstand en als ik wist dat er iets Terschellings op de werf lag, dan ging ik wel eens even zien of er wat te beleven viel. Zo kwam ik in contact met Sjouke Veenstra (toen chef reparatie) en Piet Doeksen. Heel wat afgeleuterd en er werd nogal wat verteld, vandaar.
Achter de beslissing om de Stuifdijk met schroeven uit te rusten zat nog een heel verhaal en op zich was dat toen niet onlogisch, maar het pakte wel verkeerd uit. Eigenlijk was het een diepwaterschip (net als de Noord-Nederland, alias Bereboot). Laten we het maar houden op een beetje verkeerde keus. Persoonlijk vond ik het een onaangenaam en springerig schip. Het was wel een hele belevenis om op het open achterdek te staan bij full speed. Dat ding trok toch een staart water achter die schroeven.....

Humtidumty:

--- Citaat van: natureboy op  2 augustus 2008, 15:44:54 ---Even een antwoord op de vraag van humtidumty, waterjets zijn niet zuiniger als conventionele schroeven, ik meen zelfs dat het rendement lager ligt, dus afgezien dat ombouw practisch genomen niet de moeite is, zal het wat verbruik ook niet uit kunnen.

Pieter

--- Einde van citaat ---

Ok

natureboy:
De veerboten op Texel zijn diesel-electrisch, dus duur in bouw en minder efficient met brandstof als een diesel installatie, dus wat dat betreft valt er geen winst te maken,
Eigenlijk doet het gros van de schepen het nog met een schroef, en dat is nog steeds een betrouwbare voortstuwer, al is ie er uiteraard in verschillende varianten, de vaste schroef waar de draairichting word gewisseld met een keerkoppeling of de draairichting van de motor wordt omgekeerd, en de verstelbare schroef, waarbij de bladen worden verdraaid. Een interessante ontwikkeling is de azipod, een soort gondel ondel het vlak  van het schip, waarin een electromotor is geplaatst en die 360 graden draaibaar is, de schroef werkt dan als trekschroef en is naar voren gericht, dus je hebt een optimale aanzuig t o v de duwschroef waarbij altijd de schroefas nog voor de schroef zit. Omdat de azipod 360 graden draaibaar is kan het roer ook vervallen . (zie de afbeelding)
Snelle ferries? Ik voorzie dat met de huidige ontwikkeling van de brandstofprijzen over een jaar of vijf het gros van dit soort schepen opgelegd is, ze zijn achterhaald door de tijd, je zag dat ook met de snelle stukgoedvrachtschepen van zo rond de 10000 ton die eind jaren zestig begin zeventig werden gebouwd. In eerste instantie moesten ze economische snelheid gaan varen, maar veel van deze schepen  zijn vrij snel naar de sloop gegaan.

Pieter

willem boot:
TESO is overgestapt van Voith-Schneiders naar Azimuth props. Pieter, volgens mij zijn juist de azipods niet draaibaar, de azimuth props wel. Azipods worden ijn een andere vorm toegepast op de bootjes van Vlissingen-Breskens, waar het een en al ellende is.
De Voiths waren een zeer betrouwbare en veilige installatie, maar a) duur (rendementsverlies+constructie en b) riskant omdat er maar een leverancier is. Molengat en Schulpengat hadden dit systeem. Marsdiep en Texelstroom conventionele schroeven, alle schepen D-E. Dat was destijds een kwestie van de meer gelijkmatige belasting van de diesels die in feite generatorsets waren. Dieselmechanische overbrenging op korte-lijns veerboten leidt vaak tot zeer ongelijkmatige belasting en daarom snelle slijtage + geringere bedrijfszekerheid.
Op de Wagemaker is gekozen voor Azimuths wegens de goede ervaringen bij de PSD Westerscheldeveren: snelle reactie, relatief goedkoop

natureboy:
Als ik het bij het verkeerde eind heb met draaibare azipods zal ik dat als eerste toegeven, maar vooreerst denk ik dat ik gelijk heb zeker na wat gegoogled te hebben.
Je hebt ook nog de Schottel Schneider Pod (SSP) waar zowel een trekschroef aan de voorkant als ook nog een duwschroef aan de achterkant is gemonteerd, levert toch weer een paar procenten brandstofbesparing op,
Overigens vaart er nog een schip op de Waddenzee met Voith Schneider roerpropellors en dat is de goeie ouwe Terschellingerbank van Waddentransport en eigenlijk brengt Fred Lakeman al lang energiebesparing in de praktijk door gebruik te maken van het tij en piano an met het brandstofhandel

Pieter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie