Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Scheepsontwerp en vlootontwikkeling

<< < (12/18) > >>

Auke:
Hallo mensen,

Het was niet mijn idee om iedereen hier aan te vallen of zo. Alleen dat dus iedere nieuwe technologie die aangedragen wordt op dit moment toch nog niet levensvatbaar is.  Dus wat is zeg is: Bekijk al die nieuwe technieken van de positieve kant in plaats van te zeggen dat het toch nooit gaat werken.....

Uiteindelijk zullen we toch naar een nieuwe techniek over moeten, welke in de grote vraag....

natureboy:
Even een antwoord op de vraag van humtidumty, waterjets zijn niet zuiniger als conventionele schroeven, ik meen zelfs dat het rendement lager ligt, dus afgezien dat ombouw practisch genomen niet de moeite is, zal het wat verbruik ook niet uit kunnen.
De reden, dat Doeksen voor de sneldienst is overgestapt op waterjets, is eigenlijk een hele andere dan besparing, De eerste Koegelwieck en de Stuifdijk waren uitgerust met schroeven die onder het vlak uitstaken, de Stuifdijk is bij Vlieland omhoog gelopen en heeft toen grote schade opgelopen aan schroeven en schroefassen. Om dit in de toekomst te vermijden is de Koegelwieck 2 met waterjets uitgerust om minder kwetsbaar voor ondiepten te zijn

Pieter

willem boot:
Pieter, de eerste Koegelwieck was wat dat betreft een drama. Ik heb het ding nog wel eens op de Oranjewerf uit het water gezien, er is toen verschrikkelijk veel ge

Marten-Jan van Zanden:
@natureboy, Een paar berichten geleden suggereerde je dat er op het eiland het gerucht de ronde deed dat de Tiger in minder rendabele perioden niet zou varen.
Nou heb ik datzelfde bericht gelezen in de Leeuwarder en volgens mij was het vandaag al aan de orde.
De Tiger voer niet.
De Koegelwieck was ingezet.

Mocht het anders zijn dan hoor ik dat.

Groet,

Mjee

natureboy:
Willem, ik had die verhalen inderdaad wel eens zijdelings gehoord, maar de dag dat de Koegelwieck 1 op Terschelling aankwam - 28 september 1973- zette ik mijn eerste voet aan boord van de Ceres van de KNSM. Je begrijpt dat ik toen even andere dingen aan mijn hoofd had. Wat ik dan eigenlijk onbegrijpelijk vind, is dat de rederij 17 jaar later met de Stuifdijk hetzelfde concept koopt, nou ja dat hebben ze na een paar maanden geweten.
Mjee, inderdaad de Koegelwieck heeft vandaag de dienst waargenomen, maar de laatste dag noordelijke bouwvak is altijd een drukke geweest, dus ik heb het vermoeden dat er problemen van technische aard op de tiger waren, zeker weten doe ik het niet

Pieter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie