Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Scheepsontwerp en vlootontwikkeling

<< < (11/18) > >>

natureboy:
Ik denk dat je hier getijdencentrales bedoelt, maar dat idee is in Frankrijk volgens mij al in de praktijk gebracht, aan de Noordkust aan het kanaal zijn de omstandigheden optimaal, omdat er een verschil tussen hoog en laagwater is van ongeveer 12 meter.
En dan die tunnel of brug? Kan ik kort over zijn, wil je Terschelling van het eigene en unieke wat er nog over is, beroven, moet je zoiets bouwen...... maar niet aan beginnen dus.
Ik denk dat, wat de voortstuwing van de veerboten bereft, we een heel interessante tijd tegemoet gaan, waar op dit moment nog niemand kan voorspellen wat het gaat worden. Een ding is in ieder geval zeker: de olie zal niet goedkoper, nu niet en in de toekomst ook niet, dus een eerste optie is bezuinigen, misschien op verbruik, misschien op kwaliteit van de brandstof,
Op de grote en kustvaart is men al lang overgegaan op het stoken van de goedkopere zware stookolie, zou misschien voor de ferries op de Waddenzee een optie zijn maar het vergt wel weer de nodige aanpassingen aan de technische installatie, (brandstofheaters, extra separatoren) en eigenlijk ben ik er niet helemaal zeker van of sneldraaiers als de voortstuwingsmotoren van de Vlieland of Noord Nederland er wel geschikt voor zijn.
Een praatje dat op Terschelling de ronde doet, zegt dat de rederij het idee heeft om komende winter in rustige perioden de Koegelwieck weer in de dienst te nemen, uiteindelijk kan de Koegelwieck het dan makkelijk aan en dankzij het lagere vermogen ligt het verbruik aanmerkelijk lager, lijkt me een heel goed idee.
Je raakt dan meteen de Achilleshiel van grote snelle ferries: ze verbruiken gewoon te veel, en dat heeft al geleid tot het uit de vaart nemen van de Stena Discovery die tussen Hoek van Holland en Harwich voer.
Ik zie dat op den duur ook met de Tiger gebeuren, als er tenminste geen dingen drastisch gaan veranderen, het schip vaart een groot gedeelte van de tijd met een gedeeltelijke bezetting en verbruikt toch braaf 1100 liter diesel per uur
Skysails tenslotte, lijkt me inderdaad een project waar we in de toekomst veel van gaan horen, maar helemaal nieuw is dit ook niet. In de jaren zeventig voer er al een Japanse kusttanker met hulpzeilen en zo zijn er nog een aantal experimenten geweest.
Zeker voor schepen op lange trajecten op

willem boot:
Ik heb grote twijfels aan het rendement van Skysails op veerboten, immers: vaartijd < 2 uur en dan weer terug. Gegeven de investering (zeer hoog) en vaarafstand zie ik dat nog niet zo; anders is dat voor de grote vaart met wekenlange reizen.
@Humtidumty: getijturbines zijn een oud idee, o.a. van de Zeeuwse ingenieur Lievense die destijds op het idee van een energie-eiland kwam. Duikt steeds weer op. Zoiets als een getijdeturbine lijkt mij in de Oosterschelde goed mogelijk (kijk eens wat daar per tij doorheen raast), maar dat blijft allemaal elektriciteitsvoorziening. Leuk, maar druppels op een gloeiende plaat. Zware stookolie, Pieter, zie ik inderdaad op snellopers ook niet zitten, maar als ze dat bij bijvoorbeeld Wagenborg al toepassen dan zou dat betekenen dat Caterpillar er wat op gevonden heeft. Maar even daar kijken, dan weten we dat zeker.

Het gedoe over de elektrische voortstuwing via accu's lijkt me intussen niet erg overeenstemmen met de nieuwe typen die de rederij inzet. Achtergrond van de 'Vlieland' en straks de opvolger van de 'Midsland' is, dat de Australi

willem boot:
Jongens, meisjes, even kort terug in de historie, want Doeksen en nieuwe technieken zijn twee grotheden die bij elkaar horen.

De nieuwe technieken bij de rederij zijn pas begonnen met de bouw van de 'Volharding' in 1912/1913. Doeksen eerste stoomschip, de 'Willem Barendsz', was een heel conservatief schip, gewoon een zelfladende schelpenzuiger van de simpelste en goedkoopste soort. Ik weet niet wat-ie gekost heeft maar gegeven de ervaring met prijzen van die tijd, kon dat nog wel eens onder de vijftig duizend gulden zijn geweest.
Wat je dan bij de bouw van de 'Volharding' ziet is de eerste poging om met onconventionele, nieuwe technieken te gaan werken. Een paar hoofdpunten:

- Ongebruikelijk slank en scherp casco met een voor een sleepboot ongebruikelijke breedte-lengte verhouding. Doel: hoge snelheid, laag brandstofverbruik (was maar ergens 350 IPK en dan mag je blij zijn als er aan de schroefas iets van 250-275 PK overblijft). Idee Jan Doeksen Sr. de oudere.
- Combinatie van bergings- en schelpenpomp, een idee van Daan Doeksen, de machineman van de Gebroeders. Ik heb nog nooit goed kunnen uitvinden wat er aan die pomp zo bijzonder was, maar het schijnt in de waaiers te hebben gezeten. Ik weet wel dat het een geweldig groot apparaat was en het verbaast me nog altijd dat die kleine machine voldoende sterk was voor de pomp.
Resultaat: een hele stille, maar wel slimme technische vernieuwing tegen gunstige kosten.

Dat is de eerste. In de loop van de komende tijd zal ik er nog een paar uit de historie bijhalen met het doel, uiteindelijk het waarom van bootjes als de 'Vlieland' en de 'Tiger' te onderbouwen. Dat kwam namelijk allemaal niet uit de lucht vallen.

Auke:
Ik wil graag even reageren op het feit dat iedereen hier maar zijn eigen redenen aandraagt waarom een bepaalde technologie wel of niet gaat werken op de Doeksen boten. Ik denk dat het duidelijk is, zonder van specifieke motoren / accu / turbines ook maar iets af te weten, dat alle nieuwe technologieen op dit moment nog niet effecienter zijn dan 'gewoon' olie, gas of zelfs steenkool.. Niet alleen Doeksen, maar de hele wereld staat te spartelen om een goede oplossing voor de energievoorziening in toekomst vast te leggen.  Hier zijn honderdduizenden mensen (mensen zoals ook Wubbo Okkels) dag in dag uit mee bezig. Conclusie: Wees blij met dit soort initiatieven, ook al zijn ze vandaag nog niet geheel levensvatbaar,  dat betekent alleen maar dat er over nagedacht wordt en er dus mogelijk ook een oplossing komt in de toekomst!!!

Humtidumty:
Vraagje betreffende de conventionele (nieuwigheden) op de huidige vloot:
Een deel heeft schroeven en de snelle schepen jets.
Is te mogelijk dat er met die technieken b.v. de Friesland effici

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie