Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Scheepsontwerp en vlootontwikkeling

<< < (10/18) > >>

willem boot:
Daar gaan we dan en het is dus direct raak: in het stukje over de dieselprijzen met daarin het interview van Wokkels wordt al gesproken over "vliegers". Daar is een of andere scheepswerf al een jaar of zo mee bezig. Is een Duits initiatief dat claimt (even uit het hoofd) tot 10% brandstofbesparing op te leveren. Systeem is volautomatisch en is inderdaad zoiets als een vlieger. Paul gaat dus vliegeren......

We zullen het nog meemaken dat de Rederij op zeilen overgaat. Ik hoor ver op de achtergrond de oude heer Gerrit Doeksen al lachen........ krijgt-ie toch nog gelijk.

willem boot:
Ik heb nog even gezocht, dit betreft het Wintecc - "Skysails" project, dat door de EU wordt gesteund. Een van de grote trekkers naast de EU is Beluga Shipping een "niet zo kleine" Duitse rederij. Er zijn behoorlijk wat lieden die hierin geloven en het schijnt ook te werken.

Zie:

http://www.wintecc.de/

Humtidumty:
Ach in Egypte maakt men gebruik van de (onder?)stroming bij de Nijl geloof ik.
Misschien dat dit in de Wadden ook kan?  ;D

willem boot:
Onderstroming of niet, dit Skysails grapje wordt heel serieus genomen. Beluga doet er proeven mee (zie de link in mijn bereicht hiervoor, er staat een uitgebreide propagandafilm op) op een Feeder onder de naam 'Beluga Skysails' met op de zijden in koeienletters "Beluga Projects".  Ik vind trouwens ook een verwijzing naar Volharding Shipyards (Foxhol) en op die site wordt ook aandacht besteed aan Skysails. Zou dus kunen dat dat die NL-werf is.
Naar de hele constructie te zien is het niet zozeer een vlieger als wel een dubbel zeil met kennelijk goed uitgedachte aerodynamische eigenschappen. Er worden verder geen technische details gegeven zoals besparingscijfers. De EU zit er ook met een investeringfonds achter.
Het is niet zo gek dat juist de Duitsers weer met zoiets komen, die hebben voor de oorlog al proeven gedaan met het beroemde "Rotorschiff".
Als je verder zoekt, kom je binnen die EU-sites ook weer proeven met waterstofmotoren tegen, kortom, er wordt van alles geprobeerd en als de olieprijzen zo blijven (geen reden aan te nemen dat die nog op het vroegere peil terugkomen), zal er nog veel meer interessants gebeuren.
Gasolie is bij de rederij een belangrijke factor wegens afstand en snelheid, dus ga er maar vanuit dat de jongens dit soort ontwikkelingen scherp volgen.

Wat m.i. het belangrijkste negatieve verhaal achter de elektrische voortstuwing is, is de veronderstelde energie-efficiency van elektriciteit aan het eind van de keten: de scheepsschroef. Er zitten zoveel stappen tussen die energieverlies opleveren, dat ik dit allemaal veel te optimistisch vindt klinken. Ik weet dat er ergens begin jaren tachtig ooit eens serieuze berekeningen op de spoorwegen zijn losgelaten en dat onderzoek is destijds volstrekt achter de grodijnen gedonderd juist vanwege de enorme verliezen tussen de brandstof erin spuiten en het resultaat van de wieltjes op de rails.

Humtidumty:
over alternatieve aandrijvingen gesproken: Wubbo heeft nog een idee.
In het water (ook?) propellors/schroeven plaatsten om als generator dienst te laten doen.
Ze zouden door de weerstand in beweging worden gebracht en die energie kan dan in accu's gestopt worden.
Misschien dat windmolentjes aan boord ook iets kan toevoegen of zonnepanelen?
Ik vind het nog erg sprookjesachtig allemaal, maar wie weet komt zoiets er toch?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie