Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Scheepsontwerp en vlootontwikkeling

<< < (9/18) > >>

Arnold:
Hoe werkt een waterjet eigenlijk ?
Lijkt me wel interesant om te weten .
Arnold

Bob Koetsier:

--- Citaat van: Arnold op 29 april 2008, 14:25:44 ---Hoe werkt een waterjet eigenlijk ?
Lijkt me wel interesant om te weten .
Arnold

--- Einde van citaat ---

Simpel gezegd werkt het zo:
Onder het schip wordt water aangezogen, dat wordt op druk gebracht, en daarna met grote snelheid aan de achterkant van het schip door de jet naar buiten "geblazen". En daardoor gaat het schip dus vooruit.

Wist je trouwens dat de waterjet er eerder was dan de gewone scheepsschroef? Veel mensen denken dat dat andersom is maar dat is dus niet zo.

Voor meer, en ook wat gedetailleerdere informatie over waterjets kun je even op Wikipedia kijken: nl.wikipedia.org/wiki/Waterjet.

Marten-Jan van Zanden:
Nou dit heb ik dus ff nagekeken.
Had dus echt niet verwacht dat de waterjet er eerder was dan de schroef.
Zonder info meende ik dat dit een techniek was uit laat 20e eeuw.

Als je dan leest dat de eerste waterjet  al in 1661 werd bedacht dan kijk je daar wel ff raar van op.

Moet er uiteraard wel bijzeggen dat het eerste schip door waterjets aangedreven pas ??? in 1787 in de vaart kwam.
Met een snelheid van slechts 2 a 3 knopen.
Ik mag aannemen dat schepen voortgestuwd door schroeven al eerder in de vaart waren.

Humtidumty:
Ook het antwoord op die vraag is te vinden in http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsschroef.
Ze maken elkaar niet zo veel, maar uit de tekst valt op te maken dat de schroef iets eerder was.

Bob Koetsier:
De schroef werd inderdaad eerder toegepast, maar de jet werd dus eerder uitgevonden.
De techniek van toen zal nog wel niet goed genoeg geweest zijn om jet's echt goed te gebruiken.
Een schroef is dan iets makkelijker toe te passen  ::)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie