Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Scheepsontwerp en vlootontwikkeling

<< < (8/18) > >>

Jelle Krijthe:
Ik denk dat de Friesland meer brandstof verbruikt dan de Vlieland. Klopt dat? Als dat zo is, zal er in de winters dan het reserve schip worden ingezet. Wel zonde trouwens, een nieuw schip niet of minder laten varen!

borie:
Ik denk dat het elkaar qua brandstof niet veel zal maken omdat er op de Friesland twee grote motoren staan te stampen tegen 4 kleinere op de vlieland, (die lichter is gebouwd door alluminium en dus ook minder zal verbruiken door deze manier van bouwen) Dus eigenlijk denk ik zelfs dat de Vlieland het voor minder diesel doet....

 De Friesland zal niet snel het reserveschip worden denk ik omdat die niet op Vlieland kan varen door de grote diepgang (de Holland kan er al niet komen bij laag water)  en zullen ze dus twee reserveschepen moeten hebben wat natuurlijk een dure hobby is...

groeten

natureboy:
Het verbruik van een dieselmotor is helaas niet echt afhankelijk van de grootte van de motor, immers een grote motor maakt minder omwentelingen per minuut, dus minder keren inspuiting per minuut, dan zijn sneller draaiende soorgenoot. De hoeveelheid per inspuiting is bij de grotere langzamer lopende wel meer.
Het is zelfs zo dat de grote langzaamlopers tot de zuinige motoren worden gerekend. omdat de brandstof zeer volledig kan verbranden
Alhoewel het brandstofverbruik rechtsstreeks afhankelijk is van het vermogen kun je wel  brandstofbesparende technieken toepassen, (hogere inspuitdrukken, common rail, etc) maar dat kan zowel voor snellopers als voor langzaamlopers.
De langzaamlopende diesel heeft als verder voordeel dat hij zeer betrouwbaar is en lang mee kan.

Pieter

JaVaZee:
In het "Nieuws!" topic was een discussie dat de Midsland vervangen werd door een boot net zoals de Vlieland maar dan met 600 passagiers.
Maar we krijgen de Supercat erbij,met 400 personen.
Catamarams zijn sneller dan schepen met rompen,dus de vervaning van de Midsland zal sneller gaan,zodat ze meer vaarten kan maken! ;)

natureboy:
Wat je nu zegt, Javazee, heeft enige nuancering nodig, geloof ik. In de eerste plaats is een catamaran ook een schip met rompen, twee zelfs, ten tweede, de nieuwe snelboot komt voornamelijk in de plaats van de huidige Koegelwieck, en niet "erbij" en ten derde, dat een catamaran sneller is dan een enkelrompschip, is niet per definitie waar, in dit geval zeer zeker niet. en waarom er nog meer vaarten per dag moeten worden gemaakt???? Voor mij - en ik denk voor de meeste mensen hoeft het niet meer.

Pieter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie