Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
Humtidumty:
Het oorspronkelijke topic Scheepsontwerp is per mei 2012 samengevoegd met het topic Nieuw schip Doeksen met bovenstaande aangepaste naam.
Mod. Wim Vink
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoe wordt een nieuw schip bedacht/ontworpen en zijn daar dan ook b.v. tekeningen van bij de leden waaruit het voortschreidend inzicht blijkt voor b.v. een hoge boeg?
Jon:
Eerst word er een soort "bestek-plan" gemaakt (schrijf je dat zo?)
Hierin staan alle wensen waarin het schip moet voldoen, zoals: 2 ankerwinches, ruimte voor 100 auto's, 3 salons met 2 bufetten, dus over het HELE schip.
Aan de hand hiervan worden er volgens mij een boel plannen gemaakt door een architect buiten de rederij. Dit moet weer uitgebreid gekeurd worden, de rederij moet er natuurlijk mee akkoord gaan, en als dat zover is word de deal gesloten met de werf en word er een schip gebouwd.
Nu is het hier even in 6 regels uitgelegd, in de realiteit is dit veel uitgebreider, en er gaan ook heel wat bouwtekeningen en a4'tjes erdoorheen voordat er een schip op de stapel staat.
willem boot:
Daar kan ik het volgende op antwoorden:
1) historisch: er werd geconstateerd dat de oude boot op was of dat er een groterte nodig was. Dan werd beslist wat er komen moest en hoe groot/snel die ongeveer moest zijn. Ergens om 1955 kreeg je danb een dossiertje van 5 cm dik en ging de ontwerper aan het werk. Nu is dat dossiertje zowel bij de rederij als bij de ontwerper of de werf zo ongeveer een dubbele stalen kast groot.
2) Tegenwoordig
- Je plant de vervoersprognose (hpoeveel auto's/passagiers/andere zaken) en in welke periode
- Je schat de capaciteitsbehoefte voor de toekomst.
- Je stelt een programma van eisen op.
- Je kijkt om je heen, vooral ookk in het buitenland, naar vergelijkbare diensten
- Je kiujkt naar de modernste technieken
- Dan wordt een voorlopig bestek gemaakt o.b.v. programma van eisen
- Er wordt een ontwerper gezocht en die gaat aan het werk, maakt berekeningen voor exploitatiekosten, bouwkosten, snelheid etc.
- Na heel veel rondjes bijstellen komt er een definitief ontwerp.
- Je laat een model slepen bij Wageningen of ergens anders, zodat je weet welk vermogen je nodig hebt of de rompvorm optiomaal is en de snelheid kan worden gehaald.
- Nu wordt er een inschrijving gehouden bij diverse werven, of je gaat naar de werf waar opa ook al z'n bootjes liet buwen.
- Als de inschrijvingen binnen zijn bepaal je wie gaat bouwen.
- Dan wordt er stevig over prijs en termijnen onderhandeld en daar komt een prijskaartje uit inclueif voorweerden meer-/minderwerk.
- Contract wordt getekend.
- Werf koopt spullen in en gaat bouwen.
De hele procedure kan jaren duren, meestal begint een bootdienstondernemer nadat zijn laatste nieuwe boot in dienst is gekomen al te kijken wat er aan schort en wat-ie eigenlijk beter had moeten doen. Dat is de basis voor de volgende.
Ga maar uit van een doorlooptijd van zo'n vijf jaar, althans nu. Daarin inbegrepen zijn de onderhandelingen hoe te voldoen aan de eisen van scheepvaartinspectie en klassbureau.
Verdere vragen hoor ik wel
Willem Boot
Humtidumty:
Dank voor de uitgebreide uitleg heer Boot.
Worden er in de ontwerpfase dan wellicht ook diverse varianten bedacht (monohul of catamaran) waar ook sleepvormen van worden gemaakt, of gaat dat allemaal eerst nog op basis van tekening(en) en animatie?
Weet u ook of er van de (Doeksen) schepen nog zulke materialen beschikbaar zijn die wij nog nooit hebben mogen aanschouwen?
Zo vroeg ik me ook al een tijdje af Hoe de beslissing is gegaan bij de eerste Koegelwieck. Men had bij Doeksen nog geen eigen ervaring met snelle schepen en catamarans. Ook in de omringende Wadden-diensten waren er (naar min weten) gee catamarans of sneldiensten...
Jon:
Met de eerste catamaran heeft Doeksen heelveel naar Noorwegen gekeken.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie