Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Schelpenzuigers
Wim Vink:
De Bornrif als ijsbreker in de strenge winter van 1929.
(links de Noordsvaarder en de Kraus)
foto: coll. Egbert Volgers
Wim Vink:
Naast schelpen zuigen was de Volharding blijkbaar ook goed voor zandsuppletie getuige deze foto.
Helaas laat de kwaliteit daarvan wat over, maar het is redelijk uniek dat zo'n afbeelding uit een "privé schoenendoos" komt.
Volgens de aantekening bij deze foto is hij genomen op 23-9-1922 te Dellewal.
foto: coll. Nel Sint
andrekik:
In de zomer van '62 was ik in mijn schoolvakantie van de radio-opleiding op de Ruyterschool in Vlissingen zes weken lang stoker op de kolen gestookte veerpont "Zijpe" met Herman Jansse als machinist. Herman liet me af en toe manoevreren. Prachtige ervaring. De "Zijpe", uitgerust met triple expansie machine en twee Schotse ketels onderhield samen met reserve boot "Krammer" het veer Zijpe - Anna Jacoba polder. Hierna had ik aardig wat stoom ervaring en wist perfekt druk en water peil te houden.
Nu mijn vraag: Het moet in het najaar van '62 geweest zijn dat ik met het weekend thuis was in Bruinisse van school in Vlissingen dat ik het vuur gaande gehouden heb op een stoom schelpenzuiger in de Bruinisser haven terwijl de bemanning naar huis was, zodat ze bij terugkomst op maandag gelijk stoom konden maken. Dit moet volgens mij de "Volharding" geweest zijn. Weet iemand op dit forum of
de "Volharding" in het najaar van '62 inderdaad in Zeeland werkzaam was? Voorjaar '63 lijkt me onwaarschijnlijk omdat ze in de zomer
van '63 is gesloopt.
Alvast mijn dank,
Andre Kik
Wim Vink:
@ André,
Je vraag is inmiddels voorgelegd aan de archivaris van Doeksen.
Indien mogelijk komen we hierop terug.
Wim Vink:
Het antwoord op de gestelde vraag kwam al snel van de archivaris van Rederij Doeksen, de heer K. Dekker:
Maar mijn naspeuring heeft slechts tot resultaat gehad dat de Volharding in 1962 niet in Zeeland aan de gang is geweest. Nog wel op de Waddenzee.
Deze uitspraak ging vergezeld van bijgaand schriftelijk bewijs:
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie