MIDSLAND bewezen stormbestendig tot windkracht 10Hoe erg zou het zijn als er in plaats van drie schepen voor Terschelling er geen waren? Dat was 27 jaar geleden het geval! Want er werd altijd graag gesleuteld aan de MIDSLAND.
De zaak voert ons terug naar het begin van MIDSLAND naar een verhaal dat ik met behulp van twee oude knipsels uit de LC (28 januari 1994, resp. 2 februari1994) heb gereconstrueerd en dat, voor zover ik weet, hier nog niet eerder is verteld:
Uit de
Bijbel S.S.S., blz. 281, kennen we de gegevens: MIDSLAND werd op 9 december 1993 als reserveschip in dienst gesteld. Ze kwam terecht midden in een periode van slecht weer, en ze kwam geen dag te vroeg. FRIESLAND, die door de storm had moeten varen, kon dat niet, omdat zij op de scheepswerf lag met ernstige problemen aan het koelsysteem. Op 28 januari 1994 werd er nog van uitgegaan dat ze nog minstens twee weken ziek zou zijn.
De eerste reizen met MIDSLAND vonden plaats onder extreme windomstandigheden, die aanhielden tot half januari 1994, terwijl FRIESLAND nog in reparatie was. En sindsdien heeft MIDSLAND geleerd te leven met kritiek. Deze kwam toen (nog) niet van de passagiers, maar van de kapiteins. Zij beweerden dat het "onverantwoordelijk" was om in een storm over het wad te varen met de net genaturaliseerde Oost-Fries. Als gevolg daarvan werden in de week van 24 tot 28 januari 1994 enkele afvaarten gewoon geannuleerd, en was alleen de KOEGELWICK beschikbaar als verbinding met Terschelling.
De toenmalige directie drukte zich op soortgelijke wijze uit als nu: "Ja, onze kapiteins moeten wennen aan een nieuwe boot. Het is heel vervelend om op zo'n moment met een zware storm te worden geconfronteerd, terwijl de FRIESLAND in de haven ligt. Op zulke momenten moet je kiezen tussen veiligheid en de noodzaak om te varen."
Tegelijkertijd betekende dit een investering van 100.000 gulden voor de rederij. De commentator van de krant vond de maatregel destijds ook wat overdreven om een waddenboot geschikt te maken voor windkracht 8+. Maar begin februari 1994 werd de MIDSLAND uit het water gehaald en werd het roer verlengd.
Ik zal van deze gelegenheid gebruik maken om je nog een geheim te vertellen: MIDSLAND is het meest gefilmde Doeksen-schip ooit, misschien wel het meest gefilmde passagiersschip ter wereld. Dat komt door mij: ik heb nog zo'n 24 uur aan beeldmateriaal van overtochten met de MIDSLAND, afgezien van wat er al op YT staat. Vanuit alle perspectieven, niet alleen van buiten, maar ook bij het aanmeren beneden in de salon: Het kraakt en piept en krijst, daar kan geen technopop tegenop. Wie dit geluid ook de mooiste muziek vindt of als iemand zich al nostalgisch voelt en de pluche banken al mist, laat het me dan weten. Indien niemand zou kijken, dan is het te veel werk voor mij om al die uren te wachten tot een paar minuten zijn geupload. Dan doen we dit pas later, tijdens mijn nog hogere leeftijd