Korte onderbreking
De passagiers op de middagboot naar Vlieland hebben vandaag een extra uur op het schip doorgebracht.
Toen ik de MIDSLAND om 14.20 u nog zag bij de pier in Harlingen, heb ik de AIS ingeschakeld, om even te luisteren, wat er daar aan de hand was. Om 14.30 u, al op weg naar Vlieland, tijdens de draaiing in de Willemshaven, meldden ze aan de havenmmester "een probleem met onze deur". Ze gingen terug naar de steiger, "om de deur te openen". Um 15.00 u vertrok men opnieuw, vlak voor de FRIESLAND. Zo voeren vanmiddag de laatste twee schepen van Doeksen, tot het punt waarop de routes zich scheiden, nog een keer achter elkaar.
Mijn gok over de zaak is: Met de "deur" werd het rolluik bedoeld, dat, zoals ik hier een paar weken geleden terecht vermoedde, voor de missie naar Vlieland op het nippertje toch nog kwam.
Tijdens het afgebroken vertrek om 14.25 uur was dat voorwerp in ieder geval volledig gesloten, om 15.00 uur kon ik de toestand van de boeg niet zien, omdat ze achteruit de haven uitreden. Bij aankomst op Vlieland om 16.40 uur was het zicht op de veerdam ook slecht, maar ik blijf erbij dat het luik tenminste halverwege open was.
Trouwens, voor de grappenmaker, die de MIDSLAND een paar jaar geleden - op FB - "een slak" noemde; in feite was het schip in staat om in de loop van de dag de vertraging volledig te compenseren.