Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Midsland

<< < (20/172) > >>

Wim Vink:
Hoi Cai,

Op Terschelling is het de Maand van de Aarde, Op verschillende plekken op het eiland staan gele kaders, waardoor men kan ontdekken dat het landschap uniek is. Ook de Friesland en de Midsland zijn er mee uitgerust.
Ik denk er het mijne van, maar ik respecteer ieder zijn mening.

willem boot:

--- Citaat van: Wim Vink op 26 april 2009, 14:17:55 ---Hoi Cai,

Op Terschelling is het de Maand van de Aarde, Op verschillende plekken op het eiland staan gele kaders, waardoor men kan ontdekken dat het landschap uniek is. Ook de Friesland en de Midsland zijn er mee uitgerust.
Ik denk er het mijne van, maar ik respecteer ieder zijn mening.

--- Einde van citaat ---

Yes, dat is zo en daarom wordt er met National Geographic samengewerkt. Het gele kader is hun handelsmerk.

Willem

Bob Koetsier:
www.maandvandeaarde.nl

En die gele kaders staan verspreid over het eiland, en op de veerboten, en aan die kaders is een fotowedstrijd verbonden.
Overigens voor die mensen die een hekel aan die dingen hebben: ze zijn niet binnen een maand verdwenen, ze blijven twee jaar staan..

Back on topic

Humtidumty:
De midsland heeft volgens mij geen bulb-steven.
Nu heb ik begrepen dat het hebben daarvan de weerstand positief beinvloed.
De opvolgers van dit schip bij AG Ems hebben danook een bulbsteven.
Zou het op enig moment een zinnige extra bij de midsland zijn geweest om dit ook hierop te maken?

willem boot:

--- Citaat van: Humtidumty op  7 mei 2009, 14:04:37 ---De midsland heeft volgens mij geen bulb-steven.
Nu heb ik begrepen dat het hebben daarvan de weerstand positief beinvloed.
De opvolgers van dit schip bij AG Ems hebben danook een bulbsteven.
Zou het op enig moment een zinnige extra bij de midsland zijn geweest om dit ook hierop te maken?

--- Einde van citaat ---

Klopt; een bulbsteven leidt tot lager brandstofverbruik, ook al is dat op dit soort schepen met betrekkelijk korte vaarafstand maar marginaal.
ik denk echter, dat bij dit scheepstype de lage en sterk uitwaaierende kop, die tot behoorlijk zwaar buizen leidt bij enige zeegang, meer zoden aan de dijk had gezet dan een bulbsteven. Buizen = extra massa verplaatsing en dus hoger brandstofverbruik. Vooral bij de oude 'Midsland' (1968) was dat erg duidelijk. Ook die had geen bulbsteven.
Lijkt me echter een beetje mosterd na de maaltijd.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie