Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Midsland

<< < (131/172) > >>

PiebeJanMan:
Ik zal vooral het prachtige geluid gaan missen!
In Augustus 2020 in een veel te warme salon de laatste overtocht gemaakt. Dat ga ik niet missen.

De laatste keer langs Terschelling vandaag. Gezien vanaf Vlieland.

PiebeJanMan:
En de laatse keer langs Vlieland. Op nog geen kilometer van het strand. Langzaam schommelend en buizend richting de Noordzee boven Texel. Doei Midsland!

Niels:
Vanaf wanneer staat de midsland tusen de schepen niet meer in dienst van Doeksen

Vriend:
Scherp Niels, direct geregeld.

De Midsland was het schip dat mij de voor eerste keer naar Terschelling bracht. Het kenmerkende geklapper van de kleppen bovenop de schoorstenen en dan de haven uit de grommende MAK’s als het gas erop ging. Omdat de salon onder het autodek was, zat je lekker dicht bij water. Wel gek dat ie zo plotseling is vertrokken. Ik had graag nog even foto’s gemaakt en tegelijkertijd afscheid genomen.

Dit is tevens het einde van het tijdperk waarin Doeksen één of meerdere A.G. Ems schepen in de vloot had. Dat begon al in 1974 toen Doeksen de Rheinland kocht en de omdoopte tot Midsland en later Vlieland. Datzelfde jaar werden beide TESO boten afgevoerd. De Schellingerland (Dokter Wagemaker) werd dat jaar gesloopt en later ging de Noord-Nederland (De Dageraad) naar Angola. Tussen de afvoer van beide schepen kwam de Rheinland/Midsland in de vloot. Gelukkig gaat de Midsland niet de schrootbak in. Je ziet dat er nu relatief jonge schepen gesloopt worden omdat veel stil ligt. De Schulpengat van TESO was van 1990 en daar ging de snijbrander uiteindelijk ook in wegens gebrek aan belangstelling.

L.Noorman:

--- Citaat van: Vriend op 24 april 2021, 23:23:47 ---(...) Tussen de afvoer van beide schepen kwam de Rheinland/Midsland in de vloot. (...)

--- Einde van citaat ---

En vergeet natuurlijk de Ost-Friesland niet, bij ons beter bekend als de Schellingerland / Oost-Vlieland. Één van de schepen die niet verlengd was. Momenteel vaart de Westfalen nog voor AG Ems, een schip dat veel gemeen heeft met de Midsland.

Die motoren maakten een erg mooi geluid. Voor mij als klein kereltje was het natuurlijk geweldig om in die ballenbak te spelen. Hier nog twee mooie video's van vandaag.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie