Dat verschil in grootte tussen beide schepen vertekent nogal. De Midsland is ruim 3 meter smaller, maar ook bijna 5 meter langer. Daarnaast is de stuurhut van de Sier breder (omdat het schip breder is) en hoger omdat er onder de stuurhut nog een salon is. De Sier oogt zo een stuk kloeker.
Wat ik het meest achterhaald vind aan de Midsland is niet het uiterlijk van buiten, maar meer de indeling van de salons en de smalle rijstroken op het autodek. Vooral het aantal zitplaatsen per 'zitje' is veel te groot in de Midsland, en sluit slecht aan op de gemiddelde grootte van reisgezelschappen. Je ziet dan toch als het druk is, dat de zitplaatsen niet optimaal benut worden omdat mensen minder snel bij vreemden gaan zitten. Ook in het midden van het schip (waar het verlengd is) wordt de ruimte niet optimaal benut. Nog maar te zwijgen over de toegankelijkheid voor rolstoelen en kinderwagens. Over dit soort zaken is bij de indeling van de Vlieland juist heel goed nagedacht. Maar goed, nog eventjes en dan is de nieuwe Midsland er.
Let trouwens eens op het verschil tussen het onderwaterschip van beide schepen.