Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Midsland
PiebeJanMan:
--- Citaat van: Humtidumty op 7 mei 2009, 14:04:37 ---De midsland heeft volgens mij geen bulb-steven.
Nu heb ik begrepen dat het hebben daarvan de weerstand positief beinvloed.
De opvolgers van dit schip bij AG Ems hebben danook een bulbsteven.
Zou het op enig moment een zinnige extra bij de midsland zijn geweest om dit ook hierop te maken?
--- Einde van citaat ---
nog even een toevoeging;
De bulbsteven KAN een positieve invloed hebben op de weerstand, dit hoeft lang niet altijd het geval te zijn. bovendien is het zo dat een bulbsteven maar over een bepaalde snelheidsrange een daadwerkelijke positieve invloed heeft op de weerstand, als het schip langzamer vaart (of sneller, maar dat is vaak niet het geval) zal het schip juist meer weerstand ondervinden.
Voor de route naar terschelling zou een minder uitwaaierende kop heel weinig uitmaken verwacht ik trouwens, omdat de Midsland ten eerste al reserveboot is en dus maar 1% van haar vaarprofiel met dusdanig hoge golven te maken krijgt dat de kop echt extra weerstand met zich mee brengt. Maar een echt minder uitwaaierende kop is bovendien niet eens mogelijk, omdat de hoogte van het autodek dan nog hoger zou worden en de bruggen er niet meer onder zouden passen.
Echter het aanbrengen van een bulbsteven is pas van na de jaren 70, beide schepen genoemd door Willem vallen daarvoor.
Een bulbsteven zal ook niet aangebracht worden op de Midsland, het schip is klaar om verkocht te worden en de plannen voor een nieuw schip liggen klaar...
De studie naar of die bulbsteven wel rendabel is (sleeptank-test) zal meer kosten dan dat het in die paar jaar nog op zou kunnen brengen.
natureboy:
Dit behoeft ook weer enige aanvulling, een bulbsteven heeft pas effect als ie zich onder water bevindt.
dus het hangt bij vrachtschepen sterk van de beladingstoestand af, half boven water zal het positieve effect verloren gaan. Op de Friesland die pas een paar jaar na oplevering met een bulb werd uitgerust is het verschil in diepgang tussen leeg en beladen schip niet zo groot, dat de bulb boven water komt, dus is het positieve effect altijd aanwezig.
Het principe van de bulbsteven is al veel ouder dan eind jaren zeventig, zelfs voor de oorlog was het franse transatlantische passagierschip Normandie, (blauwe wimpelhouder gedurende een aantal jaren) al met een bulbsteven uitgerust en ook de Rotterdam van de Holland Amerika Lijn en de Willem Ruys van de Rotterdamse Lloyd waren al met een bulbsteven uitgerust.
Ik heb in de jaren zeventig een aantal reizen gemaakt op de Amersfoort (bouwjaar 1970 ca. 22 mijl per uur) van de KNSM, een van de generatie zeer snelle vrachtschepen uit het einde van de zestiger begin zeventiger jaren en die had ook een bulbsteven. Echt algemeen was het toen nog niet.
Pieter
willem boot:
Klopt Pieter, ik zat nog even te vissen in boeken. Ook de Duiste slagschepen uit WO II hadden al iets dat daarop leek, maar lang niet zo geprononceerd als vanaf jaren '70. het was dan ook nogal wat om zoiets bots te bouwen terwijl de meeste ontwwerpers uit die tijd nog disuccieerden over vormen als de Maiersteven.
Bij de Doeksenvloot was trouwens op technisch gebied nog een dergelijk verhaal aan de hand, maar dat betrof de motorfundaties. Tot ergens midden jaren zestig was het algemeen gebruik, hoofdmotoren op de fundaties te stellen met "vulstukken" om de hele zaak netjes in lijn te houden. Die vulstukken droegen eigenlijk voor niet meer dan 50-60% (misschien nog wel minder, ik spreek even uit de herinnering) op de motorfundatie en daarvoor werd bij de toenemende motorvermogens in die tijd, een oplossing gezocht. De Yanks kwamen in die periode met het idee, de motor netjes in lijn te stellen en met kunststofhars te ondergieten. Dat was een hars, die bij uitharding niet kromp of uitzette. Het spul heette Philadephia Resin en werd in Nederland voor het eerst toegepast op een bulk carrier die bij Wilton Fijenoord was gebouwd (mijn pa was verantwoordelijk voor het inbouwen van de machinekamers van dat soort bootjes). De klassebureaus vonden het maar niks en weigerden aanvankelijk goedkeuring te geven. De Yanks hebben toen een oude (lege) tanker met het spul voorzien en in Noorwegen op de rotsen gejaagd, uit welke proef bleek, dat dit soort fundatie dat veel beter kon hebben dan de oude methode met vulstukken. Goedgekeurd natuurlijk.
Wat heeft dit met Doeksen te maken? De bekende "Slof" heeft ooit eens een enorme opdonder op -ik meen- de stuurboordasleiding+ hoofdmotor gehad, waarna de hele zaak inclusief de fundatie, compleet uit lijn stond en dat is toen hersteld door middel van deze kunsthars. De zaak was zodanig verwrongen, dat de motor niet meer op de oude manier uitgelijnd kon worden. De andere motor bleef gewoon op vulstukken staan.
natureboy:
Ik herinner me dat spul nog wel Willem, het was oranje van kleur en het luisterde nogal nauw, zo mocht het na het ingieten 24 uur lang absoluut niet bewegen, dus dood schip, maar het werkte prima.
Met vulstukken moest je inderdaad op gezette tijden onder de plaat om de fundatiebouten te controleren en geheid dat er een aantal los lag. Maar goed, dat hoorde er gewoon bij, ook niks om je echt druk over te maken.
Nog over de bulbsteven, het was in de jaren voor de oorlog inderdaad nogal controversieel, vandaar dat andere bekende en snelle schepen als de beide Queens van Cunard, Oranje en de Nieuw Amsterdam natuurlijk zonder zijn gebouwd Wat mij altijd een beetje heeft verwonderd is dat de Friesland aanvankelijk zonder bulb voer en pas naderhand ermee is uitgerust. Misschien een soort op afbetaling kopen?
Pieter
willem boot:
--- Citaat van: dageraad op 8 mei 2009, 16:32:05 ---Nog over de bulbsteven, het was in de jaren voor de oorlog inderdaad nogal controversieel, vandaar dat andere bekende en snelle schepen als de beide Queens van Cunard, Oranje en de Nieuw Amsterdam natuurlijk zonder zijn gebouwd Wat mij altijd een beetje heeft verwonderd is dat de Friesland aanvankelijk zonder bulb voer en pas naderhand ermee is uitgerust. Misschien een soort op afbetaling kopen?
Pieter
--- Einde van citaat ---
Ik denk dat die bulb van de Friesland pas achteraf is aangebracht omdat de helling van de bouwhal in Krimpen/IJssel nogal een forse drempel had en er een mogelijkheid was, dat het bootje bij aflopen een stevige duik zou nemen, wat-ie ook deed. Risico van beschadiging, hoewel er daar meer schepen zijn afgeschopt die die bulb al hadden, zij het fors groter (ik was bij de t.w.l. en ben veel later nog beroepshalve bij de werf betrokken geweest). Ik weet in elk geval zeker, dat de bulb al direct bij ontwerp gepland was. Met afbetaling had het in elk geval niks te maken.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie