Doeksen bevestigde het inderdaad op de website. Jammer, dan lijkt het mij dat zowel de Friesland als de Midsland weg gaan?
Twee nieuwe schepen voor Rederij Doeksen
Geplaatst op 30 juni 2015 10:52
Vlootplan (verbouwing + één nieuw schip) gewijzigd
De plannen voor vernieuwing en uitbreiding van de vloot van Rederij Doeksen zijn gewijzigd. Was er eerder nog sprake van een verbouwing van vrachtboot ms. Noord-Nederland tot autoveerboot op LNG en een nieuw te bouwen (grotere) autoveerboot op LNG, recent intern beraad heeft ertoe geleid, dat besloten is twee nieuwe autoveerboten op LNG te laten bouwen. Het ms. Noord-Nederland blijft in haar huidige vorm (vrachtcatamaran) gehandhaafd. De meerprijs van nieuwbouw in verhouding tot de kosten voor verbouwing, speelde hierbij een doorslaggevende rol.
Het initiële plan bestond uit:
•De verbouwing van het ms. Noord-Nederland tot passagiersveerboot op LNG (capaciteit 225 passagiers en 160 lane-meters of ca. 60 personenauto’s);
•De bouw van een nieuwe autocatamaran op LNG (capaciteit 700/900 passagiers en 72 personenauto’s).
De nieuwe vlootinvestering wordt:
•De bouw van een nieuwe autocatamaran op LNG (capaciteit: 200/300 passagiers; ca. 50 – 60 personenauto’s; dubbele vracht lane);
•De bouw van een nieuwe autocatamaran op LNG (capaciteit 700/900 passagiers en 72 personenauto’s).
Het uitbreiden van de vloot van Rederij Doeksen met twee nieuwe schepen, waarbij bovendien het ms. Noord-Nederland behouden blijft in haar huidige rol als vrachtboot, betekent een aanzienlijke kwaliteitsimpuls voor de dienstverlening van Doeksen.
De wijziging van het vlootplan heeft tot gevolg, dat het in de vaart nemen van het eerste schip niet volgens de eerdere planning al in 2016 zal kunnen plaatsvinden. Doeksen vindt het van groot belang op korte termijn te starten met het nieuwe traject en streeft naar een aanbesteding voor beide nieuwe schepen in het vierde kwartaal van 2015.