Een aantal jaar geleden was er sprake van dat men de passagiersstroom en de goederenstroom van elkaar wilde scheiden. Omdat dit gevaarlijke situaties op zou kunnen leveren. Wellicht dat men daar nu mee begint. Wel raar dat de NN dan weer passagiers zou gaan meenemen! Dus die veronderstelling zal dan wel weer niet kloppen..
Alleen wat Vriend net ook zei, wat nou als de NN uitvalt? In de winter lijkt me dit dan nog op te lossen door de Vlie naar TS te laten varen als vrachtboot (kunnen immers wel vrachtwagens op).
Zou het ook kunnen dat bijvoorbeeld een van de nieuwe veerboten naar Vlie gaat varen en de huidige Vlieland naar TS als eerste veerboot? Lijkt mij een beetje een omslachtige gedachte, maar om weer terug te komen op het verhaal van Vriend, de Friesland heeft in de zomer capaciteit voor c.a. 100 (soms iets meer of minder) auto`s. Beide nieuwe maar 60. Plus de Vlieland heeft meet capaciteit voor passagiers.
Ik ben even gaan rekenen. Het schijnt dat de waddeneilanden weer meer toeristen trekken (dit ook i.v.m. de crisis), waar ik dit gehoord heb weet ik zo even niet meer, dus het kan ook zomaar niet waar zijn. Maar even er vanuit gaande dat dit waar is;
Doeksen heeft op de Friesland nu een capaciteit van 1250 pax en c.a. 100 auto`s.
De Midsland heeft een capaciteit van (laat ik het klein houden) 1100 pax en 55 auto`s.
In drukke dagen in de zomer vaart de Friesland telkens vol (qua auto`s) heen en weer.
De Midsland heeft daarbij de functie als reserve en vaart op drukke dagen 2 keer heen en weer, waarbij ook zij redelijk vol zit.
Bij elkaar opgeteld vervoert men dan op een goeie dag zo`n 400-450 auto`s, gekeken naar de capaciteit. Dit zal daadwerkelijk misschien wel wat lager liggen door allerlei omstandigheden, maar toch.
Is de capaciteit van die twee kleinere schepen, wat Vriend net al aan gaf, dan niet veel te klein met 60 auto`s per schip? Even in het achterhoofd onthoudend dat er steeds meer mensen in Nederland op vakantie gaan en daarbij de wadden een mooie en toeristische trekpleister is?
Wanneer er inderdaad twee nieuwe schepen gebouwd worden, snap ik niet hoe men dit wil gaan invullen. De tijd zal het ons leren..